loader image

جستجو

Why shouldn't the United States return to the Borjam agreement

بایدن مجبور است بین اوکراین و برجام یکی را انتخاب کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سندیکیت» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه پوتین تصمیم گرفته از توافق ایران به عنوان اهرم فشار برای جنگ اوکراین استفاده کند،‌ ‌تاکید کرد: بایدن مجبور است بین اوکراین و برجام یکی را انتخاب کند

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه جوئیش نیوز سندیکیت در یادداشت تازه خود به‌قلم «دنیل گرینفیلد» نوشت: نقشه اول بایدن این بود که در پاسخ به حمله انجام‌شده به اوکراین، تحریم­هایی را علیه روسیه وضع، امتیازاتی را کسب، و سپس توافق با ایران را نهایی کند.

در عوض، جنگ اوکراین در حال تشدید شدن است و بایدن در مواجهه با فشار جدی برای گفت‌وگو مجبور شد به تحریم‌های جدی‌تری بپیوندد که بر قیمت انرژی نیز تأثیر می‌گذارد.

در نتیجه، قیمت بنزین که قبلاً سر به فلک می­کشید، به سرعت به فاجعه تبدیل می­شود.

بایدن با تایید تولید انرژی آمریکا، اهداکنندگان انرژی سبز را از خود دور نمی­‌کند، در نتیجه، باید به امارات و عربستان روی آورد. و آن­ها توافق با ایران را نمی­خواهند.

در همین حال، روس‌ها تصمیم گرفته‌اند از توافق ایران به­عنوان اهرم فشار برای جنگ در اوکراین استفاده کنند.

بایدن چاره‌ای جز دلجویی از عربستان و امارات ندارد.

تلاش دیپلماتیک شدید و کاملاً محافظت‌شده توسط تیم اصل مقامات انرژی و امنیت ملی بایدن برای افزایش تولید جهانی نفت، حس خوش‌بینی محتاطانه‌ای را در کاخ سفید ایجاد کرده است.

«یوسف العتیبه» -سفیر امارات در واشنگتن- «به سی ان ان» گفت که این کشور خواهان افزایش تولید نفت است و اوپک را تشویق خواهد کرد تا عرضه خود را افزایش دهد.

بر اساس مقاله‌ای در پولتیکو، مسکو در آخرین لحظه درخواست‌هایی را مطرح می‌کند که می‌تواند توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران را به هم بزند و زمان‌بندی به نظر تصادفی نمی­رسد، زیرا کرملین از تهدید فزاینده برای درآمدهای نفتی مهم خود پس از حمله به اوکراین نگران است.

چنین توافقی حجم قابل­توجهی از نفت خام ایران را در ماه­های آینده به بازارهای جهانی انرژی باز می­گرداند و این موضوع می­تواند برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دردسر ایجاد کند.

پوتین دیگر خواهان توافق با ایران نیست. فشار بایدن به ایران، تنها راهی برای افزایش تولید نفت عربستان و امارات است. بایدن مجبور است بین اوکراین و توافق ایران یکی را انتخاب کند.

پولیتیکو خاطرنشان می­کند: «در مذاکرات ایران، روسیه از آمریکا ضمانت می­خواهد که تحریم­های اعمال‌شده بر کرملین، مانع تجارت این کشور با ایران نشود.»