loader image

جستجو

Biden should not repeat Trump's mistakes about Iran

اندیشکده کویینسی:
 بایدن نباید اشتباهات ترامپ را درباره ایران تکرار کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» نوشت: اگر مسیر دیپلماتیک در حال حاضر با شکست مواجه شود، سپاه پاسداران احتمالاً با برنامه هسته‌ای رو به رشدی که در اختیار دارد، در منطقه قاطع‌تر عمل خواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «الی گرانمایه» نوشت: یک سال پیش، تهران و واشنگتن تلاش­های دیپلماتیک را برای احیای توافق هسته‌­ای 2015 که دولت ترامپ آن را خراب کرده بود، آغاز کردند.

12 ماه دیپلماسی شدید توسط دولت­‌های اروپایی به تهران و کاخ سفید کمک کرد تا در مورد مراحل فنی مورد نیاز برای احیای برجام به توافق برسند.

با این حال، ایران و آمریکا هنوز بر سر مسائل سیاسی مانند قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، به بن­‌بست رسیده‌­اند.

شکی نیست که تصمیم‌گیرندگان سیاسی هم در ایران و هم در آمریکا برای بازگشت به توافق با تنش سیاسی مواجه خواهند شد. اما آن­ها به این سمت می­روند، زیرا شرایط آن بهترین سازش موجود است.

مقامات آمریکا مکرراً اعلام کرده­‌اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست طولانی تحریم‌­ها باقی خواهد ماند. و با آخرین تحریم­‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک ایران، دولت بایدن نشان داد که می­تواند همزمان دو کار را انجام دهد.

مقامات آمریکا اعتراف کرده‌­اند که از زمان قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی، حملات گروه­های مورد حمایت ایران در منطقه تا 400 درصد افزایش یافته است.

اگر مسیر دیپلماتیک در حال حاضر با شکست مواجه شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احتمالاً با برنامه هسته‌ای رو به رشدی که در اختیار دارد، در منطقه قاطع‌تر عمل خواهد کرد.

ایران، به‌­عنوان یک اصل و غرور ملی، می‌خواهد قبل از بازگشت به توافق هسته‌ای، نام سپاه پاسداران به‌عنوان بخش مهمی از نیروهای مسلح این کشور، از لیست سازمان‌های تروریستی حذف شود.

آمریکا نباید در ازای حذف نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی، انتظار حرکتی بزرگ و عمومی از سوی ایران داشته باشد. تهران معتقد است که قبلاً برخی از شروط حیاتی مذاکرات اولیه خود را پذیرفته است، از جمله درخواست دریافت غرامت از واشنگتن برای میلیاردها دلار تجارتی که در نتیجه خروج آمریکا از توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد از دست داده است.

مناقشه اوکراین بحث­‌های داخلی در ایران بر سر چگونگی محافظت از منافع ملی خود را به بهترین شکل، شعله‌ور کرده است. بن­بست بر سر توافق هسته‌­ای به این معناست که ایران نمی­تواند از قیمت بالای انرژی به دنبال تحریم­های غرب علیه روسیه بهره کامل ببرد.