loader image

جستجو

How should Biden deal with the threat of Iran1

جروزالم پست:
بایدن چگونه باید با تهدید ایران مقابله کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه«جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به سفر هفته گذشته رییس جمهور آمریکا به غرب‌‌آسیا، به بررسی این سوال پرداخت که بایدن چگونه باید با تهدید ایران مقابله کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «حسن عواد» نوشت: بایدن باید از جنگ پیش رو جلوگیری کند و برای کاهش تنش درگیری‌های فعال در منطقه تلاش کند.

جو بایدن هفته گذشته با هدف ایجاد یک پیمان امنیتی از غرب‌آسیا بازدید کرد، زیرا تلاش می‌کرد کشورهای عربی بیشتری را متقاعد کند تا در مواجهه با آنچه که آن‌ها یک تهدید مشترک می‌دانستند، اتحادی بعید با اسرائیل ایجاد کنند.

دیدگاه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس این است که برنامه هسته‌ای ایران و موشک‌های بالستیک آن تهدیدی برای امنیت ملی آن‌هاست.

آن‌ها از واشنگتن خواستار امضای توافقنامه سختی با تهران برای مهار نفوذ فزاینده این کشور در غرب‌آسیا و محدود کردن توان هسته‌ای آن هستند.

امضای تاریخی پیمان آبراهام بخشی از تلاش آمریکا، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و برخی از متحدان سنی آن‌ها برای ایجاد اتحادی برای حمله یا مهار نفوذ فزاینده ایران در منطقه بود.

ابزارها و منابع برای صلح در حال حاضر وجود دارد: احیای برجام و بازتعریف توافقنامه آبراهام بین کشورهای عربی و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای صلح، نه جنگ.

واشنگتن باید برای حمایت از مذاکرات کنونی بین عربستان و ایران برای پایان دادن به مناقشه سنی و شیعه در منطقه تحت سلطه ریاض و تهران تلاش کند و برای پایان دادن به درگیری‌های خونین در لیبی، سوریه و یمن کاری کند.

بایدن باید از قدرت آمریکا در غرب‌آسیا استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که هرگونه اتحاد امنیتی پیشنهادی در منطقه ابزاری برای صلح است نه جنگ.

تهران پایبندی کامل خود را به برجام نشان داده بود و آمریکا باید تضمین‌هایی را برای حفاظت از این توافق ارائه دهد. یکی از راه‌های انجام این کار مراجعه به کنگره برای رأی‌گیری است.

تلاش آن‌ها برای ایجاد یک اتحاد امنیتی در غرب‌آسیا به استثنای ایران تنها به تشدید درگیری‌ها و رقابت تسلیحاتی در منطقه کمک خواهد کرد. بایدن باید تلاش کند تا نوعی اتحاد تشکیل دهد که همه از جمله ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

بایدن با تقویت صلح و امنیت در غرب‌آسیا، با احیای برجام، میراثی خواهد داشت که هیچ رئیس‌جمهور سابقی هرگز در این منطقه نداشته است.

او باید تلاش بیشتری برای اعمال پروژه برجام در غرب‌آسیا انجام دهد و کشورهای منطقه را به پیوستن به منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تشویق کند.

واقعیت این است که اتحاد امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و سنی علیه ایران به این معنا نیست که کشورهای سنی خواهان جنگ با ایران هستند.