loader image

جستجو

COVID-19. Exploring and explaining coronovirus - outbreak of desease that was first reported from Wuhan, China. Man's hand, holding magnifying glass

نیوزویک:
باید چین را در مورد کرونا پاسخگو بدانیم

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه چین باید در مورد کرونا پاسخگو باشد،‌ تاکید کرد: پکن می‌توانست با هشدار دادن به شهروندان خود و جهان در مورد این تهدید بزرگ، شیوع این بیماری را در اوایل مهار کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در مطلب تازه خود به‌قلم «جمی متزل» «جان راتکلیف» نوشت: گزارش کمیسیون غیرحزبی در مورد چین و کووید-19 بر اهمیت پاسخگویی دولت چین در مورد آخرین بیماری همه­گیر تأکید می‌کند.

این گزارش نشان می‌دهد که هزینه مالی برای آمریکا 18 تریلیون دلار بوده است، اما دولت نتوانسته است چین را به دلیل سهل‌انگاری و تخلفات خود پاسخگو بداند.

این گزارش حاکی از آن است که یک حادثه مرتبط با تحقیقات در ووهان احتمالاً منبع شیوع اولیه بوده است، اما ادعای تقصیر چینی‌ها صرف نظر از نحوه سرریز آن، پابرجاست.

پکن می‌توانست با هشدار دادن به شهروندان خود و جهان در مورد این تهدید بزرگ، شیوع این بیماری را در اوایل مهار کند.

در عوض، حزب کمونیست چین با از بین ‌بردن نمونه‌ها، مخفی کردن سوابق، زندانی کردن روزنامه‌نگاران، بستن دهان دانشمندان، مسدود کردن تحقیقات بین‌المللی، دروغ گفتن و عدم تلاش برای همکاری با سازمان بهداشت جهانی، انتشار و تأثیر کرونا را به حداکثر رساند.

این گزارش توصیه می‌کند که دولت آمریکا به قربانیان آمریکایی کووید-19 اجازه می‌دهد تا نهادهای چینی را از طریق دعوای دسته‌جمعی برای جرم‌های انبوه مسئول بدانند.

مسئول دانستن آن‌ها برای تقویت پاسخگویی در سیستم‌های حقوقی داخلی ضروری است و می‌تواند به‌طور مناسب در زمینه بین‌المللی اعمال شود. کنگره این مشکل را با اصلاحیه‌ای تک بند در قانون مصونیت‌های حاکمیت خارجی (FSIA) می‌تواند برطرف کند.

این امر به دادگاه‌های فدرال آمریکا اجازه می‌دهد تا شهروندان آمریکایی آسیب‌دیده‌ای که ‌به‌دنبال خسارت مالی علیه یک کشور خارجی هستند، به پرونده‌هایشان صلاحیت قضایی اعطا شود.

این اقدامات (که با تلاش‌های مستمر آمریکا و بین‌الملل انجام شد) برای بررسی ریشه‌های بیماری کرونا کمک می‌کند تا به چین یادآوری شود که گمراه‌کردن جهان هزینه دارد و سابقه ایجاد می‌کند.

از مزایای دیگر این اقدامات این است که همه کشورها را تشویق می‌کند تا با شفافیت و مسئولیت‌پذیری به شیوع یک بیماری همه‌گیر واکنش نشان دهند.

به­رغم تهاجمی بودن این اقدامات، عواقب وضعیت موجود قبلاً تجربه شده است و 28 میلیون نفر در نتیجه یک بیماری همه­گیر جان خود را از دست داده‌اند.

مبارزه برای یافتن پاسخ‌هایی درباره مشکلات ناشی از کرونا نباید یک موضوع جناحی باشد.