loader image

جستجو

Do not work with Russia for financial aid to Iran

برکینگ دیفنس:
با روسیه به خاطر کمک مالی به ایران کار نکنید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «برکینگ دیفنس» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به نشست سالانه منامه به بررسی سخنان معاون وزیردفاع امریکا در امور سیاسی که خواستار قطع روابط کشورهای خلیج فارس با روسیه بود،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه برکینگ دیفنس در یادداشت تازه خود به‌قلم «آرون مهتا» نوشت: در یک سخنرانی مهم انجام‌شده در بحرین، مقام ارشد سیاستگذاری پنتاگون استدلال کرد که کشورهای حوزه خلیج‌فارس باید به دلیل تعمیق روابط نظامی مسکو با ایران، ارتباط خود را با روسیه قطع کنند.

«کالین کال» -معاون وزیر دفاع در امور سیاسی- در سخنانش به حاضران در گفت‌وگوی سالانه منامه گفت که تصمیم روسیه برای خرید پهپادهای نظامی از ایران برای جنگ جاری در اوکراین، ضربه‌ بزرگی به منطقه خواهد زد.

این موضوع نگرانی‌های امنیتی مشترک عربستان، امارات، اسرائیل و دیگر کشورهاست.

کال گفت: «اکنون، حتی در شرایطی که روسیه از پهپادهای ایرانی برای نابودی شهرهای اوکراین استفاده می‌کند، برخی در این منطقه معتقدند که تعامل با پوتین می‌تواند بین مسکو و تهران شکاف ایجاد کند.»

اما این رویکرد در سوریه، زمانی که روسیه و ایران در حمایت از یک دیکتاتور وحشی در دمشق همراه شدند، عملی نشد و با توجه به اتکای روسیه به تسلیحات ایران برای جنگ در اوکراین، بعید به نظر می‌رسد که اکنون کارساز باشد.

در واقع، روسیه‌ای منزوی نه تنها تهران را استوارتر کرده است، بلکه به احتمال زیاد با همراهی چین و کره شمالی به‌دنبال سیاست‌هایی خواهد بود که هنجارها و قوانینی را که به نفع هر شهروند، دولت، شرکت و غیره است، به چالش می‌کشد.

اظهارات کال در چنین مکانی به نظر توهینی به سوی رهبران منطقه به‌ویژه عربستان بود که به فرار مسکو از تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشورهای غربی در پی تهاجم فوریه کمک کردند.

حتی تصمیم برخی کشورها برای بی‌طرف ماندن در نهادهای جهانی مانند سازمان ملل در مورد روسیه، ‌به‌عنوان یک مشکل در کشورهای غربی، که به فشار اقتصادی و سیاسی بر مسکو نیاز دارد تا در آینده قوی بماند، تلقی می‌شود.

اظهارات کال همچنین شامل این بود که چرا کشورهای خلیج‌فارس باید با آمریکا در مسئله‌ چین همکاری کنند.

بر این اساس که این کشور ممکن است پیشنهادات فریبنده‌ای ارائه دهد، اما آن‌ها قصد دارند در نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین تغییری اساسی ایجاد کنند.

او گفت: «در غرب آسیا، جمهوری خلق چین هیچ علاقه‌ای به ائتلاف‌های دوجانبه سودمند ندارد و پکن نه قصد و نه توانایی ادغام معماری امنیتی منطقه را دارد. جمهوری خلق چین روابط خود را بر اساس منافع محدود تجاری و ژئوپلیتیکی خود دنبال می‌کند.»