loader image

جستجو

The crisis of judicial reforms shakes the nation

جروزالم پست:
بحران اصلاحات قضایی ملت را تکان می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه  مخالفان نتانیاهو بسته اصلاحات را یک کودتای قانون اساسی خواندند، تاکید کرد: بحران اصلاحات قضایی ملت را تکان می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «مارک ویس» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هفتاد و پنجمین سال استقلال خود را در میان ترس از ادامه ناکارآمدی، که در برخی مواقع با هرج و مرج همراه بود، جشن گرفت.

در اواخر دسامبر پس از بازگشت به قدرت، نتانیاهو اولویت‌های اصلی دولت را بیان کرد: «توقف ایران؛ بازگشت امنیت و حکومت؛ پرداختن به هزینه‌های زندگی و گسترش چشمگیر دایره صلح.»

در همه‌ این زمینه‌ها پیشرفت کمی حاصل شده یا اصلاً پیشرفتی حاصل نشده است.

ایران در ماه‌های اخیر دستاوردهای دیپلماتیک قابل‌توجهی داشته و به بمب نزدیکتر شده است. امنیت و حکمرانی به دلیل نبودشان نمایان است.

تورم کاهش قابل‌توجهی نداشته و روابط با کشورهای دوست عرب تحت تنش است.

حامیان دولت استدلال کردند که اصلاحات پیشنهادی مدت‌ها به تعویق افتاده است و دادگاه‌ها را متهم می‌کنند که اراده دولت‌های منتخب را از طریق قضات ‌غیر‌منتخب که ساختار جامعه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را منعکس نمی‌کنند، مسدود می‌کنند.

مخالفان نتانیاهو بسته اصلاحات را یک کودتای قانون اساسی خواندند و گفتند که این اقدامات با تضعیف قوه قضاییه، پایان دادن به سیستم کنترل و تعادل در کشور است و کنست عملاً توسط قوه مجریه کنترل می‌شود، این موضوع دموکراسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به خطر می‌اندازد. منتقدان همچنین ادعا می‌کنند که اصلاحات قضایی از نتانیاهو، که در حال حاضر به اتهام فساد در محاکمه است محافظت می‌کند و به او کمک می‌کند تا از عدالت فرار کند.

این پیشنهادات باعث تظاهرات هفتگی شد که به بزرگترین جنبش اعتراضی در تاریخ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تبدیل شد و صدها هزار نفر را در سراسر کشور به خیابان‌ها آورد.

با این حال، اعلامیه نتانیاهو در 26 مارس مبنی بر برکناری وزیر دفاع یوآو گالانت (پس از اینکه او به نفع تعلیق این قانون صحبت کرد) به اعتراضات گسترده و اعتصاب عمومی منجر شد که پروازها به و از فرودگاه بین‌المللی بن گوریون را مختل کرد.

در شرایطی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در هرج و مرج قرار داشت، نخست‌وزیر از توقف تصویب اصلاحات قضایی در پارلمان خبر داد، در حالی که مذاکرات تحت نظارت هرتزوگ برای دستیابی به سازش انجام شد.

نتانیاهو گفت: «یک چیز را من نمی‌خواهم بپذیرم: اقلیتی از افراط‌گرایان هستند که حاضرند کشور ما را تکه تکه کنند، ما را به جنگ داخلی بکشانند و خواستار امتناع از خدمت ارتش هستند که جنایتی وحشتناک است».