loader image

جستجو

It is too late to prevent Iran's nuclear attack

میدل ایست‌ فروم:
برای ممانعت از حمله اتمی ایران خیلی دیر شده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست فروم» در مقاله‌ای با اشاره به اینکه برای ممانعت از حمله اتمی ایران خیلی دیر شده است، تاکید کرد: اما حمله موفقیت‌آمیز اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای این کشور احتمالا تنها امید جهان در دوره ریاست‌جمهوری بایدن است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست فروم در مقاله‌ای به‌قلم «ای جی کاسکتا» نوشت: جو بایدن اغلب و به نحو متقاعدکننده‌ای می‌گوید: «ایران در دوره من هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

او این حرف را به نخست‌وزیران اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، بنت در سال 2021 و لاپید در سال 2022 زد. او حتی تهدید کرد که از نیروی نظامی «به‌عنوان آخرین راه‌حل» استفاده خواهد نمود.

من به‌عنوان فردی بدبین طبیعتا می‌ترسم که پنجره برای ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای بسته شده است.

ایران تا کنون قدرت هسته‌ای شده و دهه‌ها توهم‌زدگی، تملق و مماشات از سوی دولت‌های قبلی آمریکا، از کلینتون گرفته تا بایدن و به خصوص اوباما، به ایران زمان و پوشش سیاسی برای ساختن چندین بمب هسته‌ای را داده است.

خوشبین‌ها تاکید بر موانعی دارند که ایران در مواجهه با آن‌هاست و اینکه نگاه «جامعه بین‌الملل» ناظر بر پژوهش‌های محرمانه و سرهم کردن تجهیزات لازم برای تولید اورانیوم در سطح تسلیحاتی است و این اقدامات دائما از سوی موساد تهدید می‌شود.

همچنین، آن‌ها اغلب به دشورایی‌هایی اشاره می‌کنند که مربوط به ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای می‌شود.

بدبینان بر عدم اطمینان تاکید می‌کنند و اصرار دارند به اینکه چشم جامعه بین‌الملل آن قدر هم مراقب نیست.

آن‌ها معتقدند که راه‌های زیادی برای نصب بمب هسته‌ای بر روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما وجود دارد و به خوشبینان یادآوری می‌کنند که بازرسان در سال 1991 نسبت به میزان پیشرفت برنامه هسته‌ای صدام شگفت‌زده شده بودند.

ایران هسته‌ای را نمی‌توان مثل اتحاد جماهیر شوروی مهار کرد، زیرا «ذهنیت آخرالزمانی» خمینیسم معادله را تغییر می‌دهد و تخریب متقابل دیگر یک عامل بازدارنده نیست، بلکه یک انگیزه است.

ما نمی‌دانیم که ایران تسلیحات هسته‌ای دارد یا نه، اما آن‌ها مطمئنا تمام تلاش خود را برای دستیابی به آن به کار می‌گیرند و حدس من این است که تاکنون به دست آورده‌اند یا اینکه در مدت زمان کوتاهی به دست خواهند آورد.

ایران دهه‌ها است که علاقمندی خود را به ساختن تسلیحات هسته‌ای انکار می‌کند و حتی یک فتوای تصنعی هم ساخت تا مدعی شود چنین چیزی برای آن غیر‌شرعی است، اما بعد از این مدت، یک انفجار بمب هسته‌ای در این کشور می‌تواند در اعماق کوه یا در فضای باز اتفاق بیفتد تا تغییر اساسی در رفتاری رخ دهد که جمهوری اسلامی معمولا از خود نشان می‌دهد و مدعی می‌شود بیگناه است، حتی اگر نیروهای نیابتی آن دست به خشونت بزنند.

به نظر می‌رسد که ایران با توقف توافقات اخیر در مذاکرات طولانی‌مدت و زیر پا گذاشتن تعهدات خود، مسیر کره شمالی را به سمت بمب هسته‌ای دنبال می‌کند.

دسترسی کره شمالی به بمب اتمی ایران بدون مشکل نیست، اما مشکلی نیز وجود ندارد که نتوان آن را حل کرد.

چین نفت ایران را از طریق مجموعه‌ای از پالایشگاه‌های کوچک پتروشیمی مشهور به «قوری» وارد می‌کند و هر یک از آن‌ها می‌توانند محصولات پالایش‌‌شده را به کره شمالی بفرستند.

اگر بایدن به راه خود ادامه دهد، برجام 2 به ایران غرامت نقدی خواهد پرداخت، تحریم‌ها برداشته می‌شوند و همانند اوباما و برجام وی، برنامه غیر‌قانونی هسته‌ای جمهوری اسلامی به یک برنامه قانونی تبدیل خواهد شد.

اگر ما بدبین‌ها درست می‌گوییم، دیگر خیلی دیر شده تا مانع از هسته‌ای شدن ایران شویم، اما شاید هنوز کاری باقی مانده است که می‌توان آن را انجام داد.

تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن توانای‌های هسته‌ای ایران بی‌ثمر نیست، اما حمله موفقیت‌آمیز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به تاسیسات هسته‌ای این کشور احتمالا تنها امید جهان در دوره ریاست‌جمهوری بایدن است.