loader image

جستجو

How will the JCPOA work1

جروزالم پست:‌
برجام چگونه عمل خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در مقاله‌ای به بررسی این سوال پرداخت که برجام چگونه عمل خواهد کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه «جروزالم پست» در مقاله‌ای به‌قلم «لاهاو هارکوف» نوشت:در «روز صفر»، روز امضای توافق، کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود، اما بدون حضور آمریکا. 165 روز بعد آمریکا به آن‌ها می‌پیوندد.

قرار است تا آن زمان، ایران و غرب به توافق دیگری برای آزادی زندانیان غربی در ازای آزادسازی منابع مالی ایران دست یابند.

در آن روز، جو بایدن، سه فرمان اجرایی مربوط به ایران و همچنین تحریم‌های ثانویه 17 بانک را که بیش از 7 میلیارد دلار متعلق به ایران را از بانک‌های کره جنوبی آزاد می‌کند، لغو خواهد کرد.

ایران غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد را متوقف می‌کند و غنی‌سازی را به 20 درصد کاهش می‌دهد و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اجازه می‌دهد تا نظارت بر سایت‌های هسته‌ای را از سر بگیرد.

طبق مفاد قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران (INARA) ظرف 5 روز، توافق احتمالاً به کنگره آمریکا خواهد رسید.

این قانون مستلزم آن است که هرگونه توافقی که تحریم‌های ایران را لغو می‌کند توسط مجلس نمایندگان و سنا مورد بررسی قرار گیرد و کاخ سفید نمی‌تواند تحریم‌هایی را که یک فرمان اجرایی نبوده به مدت 30 روز لغو کند.

اگر کنگره این توافق را رد کند، بایدن می‌تواند آن را وتو کند، مگر در سناریوی بعید که اکثریت دوسوم مخالف وتو رای منفی دهند.

برخی هستند که استدلال می‌کنند چون این بازگشت به برجام است و یک توافق جدید نیست، «اینارا» اعمال نمی‌شود.

گام بعدی در اجرای توافق، «روز تایید» 60 روز پس از «روز صفر» خواهد بود. شورای امنیت سازمان ملل و آژانس از بازگشت به توافق مطلع خواهند شد.

آمریکا برای فروش 50 میلیون بشکه نفت ایران یک بار معافیت تحریمی ‌قائل می‌شود و اجازه مذاکرات تجاری در حوزه انرژی و هوانوردی را می‌دهد.

ایران غنی سازی اورانیوم با خلوص بالای 5 درصد را متوقف می‌کند و یک دوره آماده‌سازی برای انتقال اطلاعات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌را آغاز می‌کند و به آژانس اجازه می‌دهد تا نظارت را به طور کامل از سر بگیرد.

دو ماه بعد، «روز اجرای مجدد» خواهد بود. ایران و آمریکا باید علناً قصد خود را برای ادامه بازگشت به توافق حداقل 7 روز قبل از آن تاریخ اعلام کنند.

تا روز اجرای مجدد، ایران باید به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در مورد تحقیقات جاری خود در مورد اورانیوم غنی‌شده یافت شده در سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده عمل کند.

ایران همچنین تمام مراحل مورد نیاز توافق را تکمیل خواهد کرد، کاهش غنی‌سازی اورانیوم به 3.67 درصد، کاهش ذخایر خود، مهر و موم کردن و انتقال سانتریفیوژها و غیره.

آمریکا همه تحریم‌های ثانویه علیه ایران و عناوین تروریستی مورد توافق را حذف می‌کند، این شامل سپاه پاسداران نمی‌شود.

«روز تکمیل» در روز 165 فرا خواهد رسید که در آن تمام محدودیت‌های هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اجرایی می‌شود. آمریکا تحریم تسلیحات متعارف ایران را لغو خواهد کرد و اجازه تجارت بیشتر بین کشورها را می‌دهد و ایران زیرساخت‌های غنی‌سازی باقی‌مانده را حذف می‌کند.

در سال‌های آینده، «بندهای غروب آفتاب» اولیه برجام طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بدون هیچ تمدید اجرایی خواهد شد.

در سال 2024، محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته منقضی می‌شود و در سال 2025 «تحریم‌های مکانیزم ماشه» منقضی می‌شود.

در سال 2026، محدودیت‌های استفاده از سانتریفیوژها، از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته، به تدریج تا سال 2028 به پایان می‌رسد.

در سال 2030، قرارداد ایران به طور کامل منقضی می‌شود، بدون محدودیت در غنی‌سازی اورانیوم، ذخیره‌سازی، راکتورهای آب سنگین یا پلوتونیوم.