loader image

جستجو

Investigating the problems of Bashar al-Assad to control Syria

موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS):
بررسی مشکلات بشار اسد جهت کنترل سوریه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی (INSS)» در گزارش خود به موضوع بررسی مشکلات بشار اسد جهت کنترل سوریه، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، مطالعات امنیت ملی INSS در گزارش خود به‌قلم «ایال زیسر» نوشت: جنگ داخلی آغشته به خون در سوریه در دهه گذشته، موجودیت دولت بشار اسد و حتی سوریه را که وی بر آن حکومت می‌کند، به خطر انداخته است.

اما در نهایت، به لطف مشارکت روسیه و ایران در جنگ، بشار اسد از جنگ جان سالم به در‌ برد و موقعیت خود را حفظ کرد، در حالی که «اردوگاه شورشیان» یا به طور دقیق‌تر، صدها گروه مسلحی که علیه او می‌جنگیدند، در همه جهات پراکنده شدند.

دخالت خارجی در امور سوریه به طولانی‌تر شدن جنگ داخلی کمک کرده و در حال حاضر، تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح و آرامش به این کشور را خنثی می‌کند.

در مناطقی از کشور که به طور رسمی تحت کنترل حکومت هستند، نفوذ دولت محدود است. این اتفاق به دلیل حضور روسیه و ایران در خاک سوریه و فعالیت مستمر گروه‌های مسلحی است که اغلب تحت حمایت تهران و مسکو هستند.

به احتمال زیاد برای ترکیه حفظ حضور نظامی در خاک سوریه برای مدت طولانی دشوار خواهد بود، تا حدی به این دلیل که چنین اقدامی از سوی افکار عمومی ترکیه حمایت نمی‌شود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بارها تاکید کرده است که اقداماتش علیه ایران متوجه حکومت سوریه نیست. به نظر می‌رسد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هنوز به بشار «باور» دارد و حتی ادامه دولت او را گزینه مطلوب خود می‌داند.

روسیه بابت اینکه تلاش‌های ایران برای تحکیم کنترل خود بر سوریه، ثبات شکننده این کشور را تضعیف کرده و حتی به درگیری نظامی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منجر شود، نگرانی‌های خود را پنهان نمی‌کند. ایران به نوبه خود گمان می‌کند که روس ها حملات هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به اهداف ایرانی در سوریه را نادیده گرفته یا حتی تلویحاً تأیید کرده‌اند و حتی نگران هستند مسکو همراه با دولت یهود و آمریکا تلاش خود را به کار گیرند که جمهوری اسلامی را از سوریه بیرون کنند.

بشار اسد هنوز به ایران نیاز دارد و می‌خواهد روابط خود را با این کشور حفظ کند، زیرا ایرانی‌ها و حزب‌الله اولین کسانی بودند که با شروع جنگ داخلی به کمک او آمدند. در عین حال، او قصد دارد به دلیل فشار نظامی که اسرائیل اعمال می‌کند، حضور ایران در سوریه را محدود کند.

در این وضعیت پیچیده، دولت صبورانه اما با عزم راسخ برای بازگرداندن اقتدار خود در سراسر کشور کار می‌کند. یکی از نمونه‌ها، جنوب سوریه است. این منطقه حساس است، زیرا نزدیک به مرز اسرائیل بوده و روسیه، ایران، حزب‌الله و گروه‌های مسلحی که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، در این منطقه وجود دارند. دولت اسد مدتی است تمرکز خود را روی این منطقه گذاشته و در تلاش برای پس گرفتن اختیاراتش در آن است.

در ابتدا، دولت ادامه فعالیت گروه‌های مسلح را که اغلب از حمایت روسیه برخوردار بودند، پذیرفت، اما بعدها که احساس کرد شرایط مهیا شده و پس از دریافت چراغ سبز روس‌ها، دست به تحرکات نظامی زد و بیشتر این گروه‌ها را شکست داد.

سوریه به این زودی‌ها وضعیت پیش از جنگ خود را به دست نخواهد آورد، اما بشار جان سالم به در برده و در تلاش است تا کنترل این کشور را دوباره به دست گیرد.