loader image

جستجو

Russia planning to hold nuclear drills on the border of Ukraine

سی‌بی‌اس نیوز:
برنامه‌ریزی روسیه برای برگزاری رزمایش‌های هسته‌ای در مرز اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» در گزارش تازه خود به بررسی برنامه‌ریزی روسیه برای برگزاری رزمایش‌های هسته‌ای در مرز اوکراین، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز در گزارش تازه خود اعلام کرد: در بحبوحه افزایش تنش‌ها پس از اظهارات مقامات ارشد غربی درباره احتمال دخالت عمیق‌تر در جنگ اوکراین، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد رزمایش‌هایی را برای شبیه‌سازی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در میدان نبرد برگزار کند که از آن به‌عنوان سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نیز یاد می‌شود.

این اعلامیه در آستانه مراسم تحلیف پوتین، برای پنجمین دوره ریاست‌جمهوری و چند روز قبل از جشن گرفتن روز پیروزی، مهم‌ترین جشن سکولار روسیه است، اعلام شد.

وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این رزمایش در پاسخ به «اظهارات تحریک‌آمیز و تهدید برخی مقامات غربی در مورد فدراسیون روسیه» صورت می‌گیرد.»

این اولین باری بود که روسیه به‌طور علنی رزمایش‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را اعلام می‌کرد، اگرچه نیروهای هسته‌ای استراتژیک این کشور به‌طور منظم تمرین‌هایی را برگزار می‌کنند.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شامل بمب‌های هوایی، کلاهک‌ موشک‌های کوتاه‌برد و مهمات توپخانه‌ای هستند و برای استفاده در میدان‌های جنگ طراحی شده‌اند.

آن‌ها قدرت کمتری نسبت به کلاهک‌های عظیمی دارند که موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دارند که با آن قصد نابودی کل شهرها را دارند.

اعلام روسیه هشداری به متحدان غربی اوکراین در مورد درگیر شدن عمیق‌تر بود.

«ولودیمیر زلنسکی» -رئیس‌جمهور اوکراین- و برخی از شرکای غربی‌اش هشدار داده‌اند که اگر روسیه متوقف نشود، درگیری می‌تواند فراتر از اوکراین به یک جنگ بین ناتو و روسیه تبدیل شود.

«امانوئل مکرون،» -رئیس‌جمهور فرانسه- هفته گذشته تکرار کرد که اعزام نیرو به اوکراین را متوقف نمی‌کند و «دیوید کامرون» -وزیر امور خارجه انگلیس- گفت که نیروهای کی‌یف می‌توانند از سلاح‌های دوربرد انگلیس برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده کنند.

برخی دیگر از کشورهای ناتو که به کی‌یف تسلیحات می‌دهند، از این احتمال خودداری می‌کنند.

کرملین این اظهارات را خطرناک توصیف کرد و تنش بین روسیه و ناتو را جدی‌تر کرد. جنگ در حال حاضر تنش ‌‌قابل‌توجهی بر روابط بین مسکو و غرب وارد کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که بیانیه اخیر مکرون و دیگر اظهارات مقامات انگلیسی و آمریکایی باعث برگزاری رزمایش‌های هسته‌ای شده است.

پسکوف با اشاره به این موضوع گفت: «این مسئله دور جدیدی از تشدید تنش است. این موضوع بی‌سابقه بوده و نیازمند توجه بیشتر و تدابیر ویژه است».

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه به پوتین گفت که اظهارات مکرون و کامرون خطر سوق دادن جهانی مجهز به سلاح هسته‌ای را به سمت یک «فاجعه آخرالزمانی» به همراه دارد.

این اولین باری نیست که حمایت نظامی اروپا از اوکراین باعث انفجارهای هسته‌ای می‌شود.

در مارس سال 2023، پس از تصمیم انگلیس برای ارائه گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین، پوتین گفت که سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در قلمرو بلاروس، همسایه اوکراین، مستقر خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آن کشور، متحد نزدیک پوتین، ادعا کرد که سلاح‌های هسته‌ای روسیه «سه برابر قوی‌تر» از سلاح‌هایی که آمریکا در جنگ جهانی دوم در ژاپن استفاده کرده در بلاروس مستقر شده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هدف از رزمایش اعلام شده روز دوشنبه، «افزایش آمادگی نیروهای هسته‌ای غیراستراتژیک برای انجام وظایف رزمی» بوده و به دستور پوتین برگزار خواهد شد.

در این مانورها قرار بود واحدهای موشکی منطقه نظامی جنوبی که هم مرز با اوکراین است، همراه با نیروی هوایی و نیروی دریایی شرکت کنند.

اعلامیه روسیه واکنش اندکی را در اوکراین برانگیخت، جایی که «آندری یوسف» سخنگوی آژانس اطلاعات نظامی، در تلویزیون ملی گفت: «باج‌گیری هسته‌ای رویه معمول حکومت پوتین است و این چیز جدیدی نیست.»

واشنگتن با بی‌توجهی مشابهی واکنش نشان داد و پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که این «نمونه دیگری از لفاظی‌های غیرمسئولانه روسیه» است و با اشاره به موشک‌های قاره‌پیمای روسیه، خاطرنشان کرد که مقامات آمریکا هیچ تغییری در نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه ندیده‌اند.

مقامات غربی روسیه را به تهدید به جنگ گسترده‌تر از طریق اقدامات تحریک‌آمیز متهم می‌کنند.

کشورهای ناتو هفته گذشته اعلام کردند که به شدت نگران کارزار فعالیت‌های ترکیبی در خاک ائتلاف نظامی هستند و مسکو را متهم کردند که در پشت آن‌ها قرار دارد و گفتند که آن‌ها تهدیدی امنیتی هستند.

آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که سفیر خود در روسیه را برای یک هفته رایزنی در برلین پس از ادعای هک کامپیوتری حزب اولاف شولتز، صدراعظم آلمان فراخوانده است.

در همین حال، مقامات محلی اعلام کردند، پهپادهای اوکراینی روز دوشنبه با دو خودرو در منطقه بلگورود روسیه برخورد کردند که در نتیجه آن 6 نفر کشته و 35 نفر دیگر از جمله دو کودک زخمی شدند. این منطقه در ماه‌های اخیر توسط نیروهای کی‌یف مورد حمله قرار گرفته است.

«ویاچسلاو گلادکوفس» -فرماندار بلگورود- گفت که یکی از خودروها یک مینی بوس حامل کارگران مزرعه بود. در حالی که ارتش اوکراین به دلیل کمبود نیرو و مهمات پس از دو سال نبرد عمدتاً در خط مقدم مستقر شده است، اما از قدرت شلیک دوربرد خود برای هدف قرار دادن اهدافی در عمق روسیه استفاده کرده است.