loader image

جستجو

NATO satellite programs

وزارت دفاع آمریکا:
برنامه‌های ماهواره‌ای ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «وزارت دفاع آمریکا» در مقاله‌ای به بررسی برنامه‌های ماهواره‌ای ناتو پرداخت و تاکید کرد: این ارتباطات ماهواره‌ای بسیار مهم هستند زیرا ناتو عملکرد فرماندهی و کنترل را از طریق ارتباطات ماهواره‌ای ارائه می‌دهد که کاملاً ضروری است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده وزارت دفاع آمریکا در مقاله‌ای به‌قلم «تادلوپز» درباره برنامه‌های ماهواره‌ای ناتو نوشت: از آغاز سال آینده، اسپانیا و لوکزامبورگ به چهار کشور دیگر ناتو خواهند پیوست که به‌عنوان بخشی از پروژه خدمات ماهواره‌ای که در سال 2020 آغاز شد، خدمات ارتباطی ماهواره‌ای را به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ارائه می‌کنند.

در اوایل این ماه، رهبران آژانس‌های نظارتی در 6 کشور خارج از واشنگتن دی سی گرد هم آمدند تا خدمات ماهواره‌ای را که قبلاً توسط این پروژه ارائه می‌شد، به نام سرویس‌های ناتو ارتباطات ماهواره‌ای [SATCOM] نسل ششم یا [NSS6G] بررسی کنند.

در این جلسه، آن‌ها همچنین عملکرد فعلی این خدمات و هرگونه چالش جاری را ارزیابی کردند.

در این جلسات، نمایندگان آژانس ارتباطات و اطلاعات ناتو و 6 کشور در مورد متن نهایی اصلاحیه یادداشت تفاهم توافق کردند که چارچوبی را فراهم می‌کند که از طریق آن خدمات ارتباطات ماهواره‌ای به ناتو ارائه می‌شود.

اصلاحیه پیشنهادی به‌گونه‌ای طراحی شده است که لوکزامبورگ و اسپانیا را قادر می‌سازد به آمریکا، فرانسه، ایتالیا و انگلیس به‌عنوان ارائه‌دهندگان ارتباطات ماهواره‌ای نظامی به ناتو بپیوندند.

از آغاز سال 2005، ناتو دستیابی به ماهواره‌های خود را که برخی از آن‌ها بر اساس طرح‌های اوایل دهه 1970 طراحی شده بودند، متوقف کرد.

در عوض، ناتو تصمیم گرفت به کشورهای عضو فرانسه، ایتالیا و انگلیس روی آورد تا ارتباطات ماهواره‌ای مورد نیاز نیروهای ناتو را در حین انجام عملیات فراهم کند. در سال 2020، آمریکا به تیم موجود پیوست.

بر اساس این توافق، آمریکا با «فرکانس بی‌نهایت بالا» [EHF]، خدمات حمل‌ونقل برای فرماندهی و کنترل هسته‌ای ناتو و ظرفیت «فرکانس فوق‌العاده بالا» [SHF]، از سامانه ملی ارتباطات ماهواره‌ای پهن‌باند خود پشتیبانی می‌کند.

فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و لوکزامبورگ ظرفیت SHF و فرا بالا [UHF] را از طریق صورت فلکی سیراکوز، اسکای نت و سیکرال در اختیار ناتو قرار می‌دهند.

اسپانیا و لوکزامبورگ ظرفیت اضافی [SHF] و [UHF] را از صورت فلکی ماهواره‌ای [Spainsat] نسل بعدی و [GovSat] خود خواهند آورد.

این کنسرسیوم حدود 12 ماهواره نظامی خواهد داشت که توانایی ناتو را افزایش می‌دهد. این ماهواره‌ها در برابر اثرات هسته‌ای و قابلیت‌های پارازیت که خدمات تجاری معمولاً فاقد آن هستند، مقاومت می‌کنند.

خدمات ارتباطی ماهواره‌ای از طریق ترکیبی از خدمات «تخصیص و تعهد» و مدیریت‌شده به ناتو ارائه می‌شود.

تخصیص و تعهد به ناتو اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز از ظرفیت استفاده کند، در حالی که خدمات دسترسی مدیریت‌شده به ناتو اجازه می‌دهد زمان‌های خاصی را برای این سرویس درخواست کند.

«برایان هیوقس» رهبر فعلی دفتر مدیریت خدمات مشترک [NSS6G] در دفتر امور بین‌الملل فرماندهی سیستم‌های فضایی آمریکا گفت: «ناتو به‌عنوان یک مجموعه، نیازمندی‌های خاص خود را دارد، زیرا وظایف ستاد مرکزی را، خواه ساکن باشند یا مستقر، فراهم می‌کند».

«این ارتباطات ماهواره‌ای بسیار مهم هستند زیرا ناتو عملکرد فرماندهی و کنترل را از طریق ارتباطات ماهواره‌ای ارائه می‌دهد که کاملاً ضروری است.»

«نصرت ییلماز» مالک واحد تجاری ارتباطات ماهواره‌ای در آژانس ارتباطات و اطلاعات ناتو، گفت: در حالی که کنسرسیوم [NSS6G] قابلیت فضایی را فراهم می‌کند، ناتو خود ابزارهای مورد نیاز نیروهای خود را در زمین فراهم می‌کند.

ناتو مالک تمام تجهیزات زمینی از جمله رادیوهای تاکتیکی، پایانه‌های ارتباطات مستقر و اندازه‌های مختلف سیستم‌های ارتباطی قابل‌حمل و استقرار است

. با این حال، ناتو فاقد هرگونه قابلیت ارگانیک برای بخش فضایی است. دور شدن اولیه از دارایی‌های فضایی ارگانیک یک اقدام صرفه‌جویی در هزینه و تلاش برای بهره‌گیری از سیستم‌های مبتنی بر فضای مدرن بود که متحدان ناتو برای استفاده خود به کار می‌برند.

اضافه شدن اسپانیا و لوکزامبورگ به [NSSG6] انعطاف‌پذیری در قابلیت ارتباطات ماهواره‌ای را افزایش می‌دهد.

تقاضای زیاد برای ارتباطات ماهواره‌ای باعث شده است که ناتو از طریق پروژه‌های مختلف زمینی و بخش کاربری آن را جبران کند.

این تفاهم‌نامه و اصلاحیه تضمین می‌کند که ناتو از این ظرفیت اضافی از دیدگاه بخش فضایی مراقبت می‌کند.

مایک دین که به‌عنوان رئیس دفتر اطلاعات وزارت دفاع ارتباطات ماهواره‌ای خدمت می‌کند، میزبان کنفرانس این ماه بود.

وی گفت تاکنون، [NSS6G] یک نمونه عالی از همکاری و مشارکت بین چهار کشور برای ارائه پهنای باند ماهواره‌ای و خدمات به ناتو بوده است و دو شریک اضافی تنها این همکاری را تقویت خواهند کرد.

دین همچنین در مورد مزایای مشارکت آمریکا در وزارت دفاع توضیح داد.

او بیان کرد: «در قبال خدماتی که به ناتو ارائه می‌کنیم، هزینه پرداخت می‌کنیم.

سپس می‌توانیم با فرماندهی فضایی آمریکا و سرویس‌ها کار کنیم و از این پول برای کمک به پروژه‌هایی استفاده کنیم که خدمات ارتباطات ماهواره‌ای را برای جنگنده‌های ما تقویت می‌کند.»

[NSS6G]  10 سال از دوره عملیاتی کامل خود را آغاز می‌کند که تا پایان سال 2034 ادامه دارد.