loader image

جستجو

What is the plan of the new South Korean president in the field of foreign policy?

اندیشکده کوئینسی:
برنامه رییس جمهور جدید کره‌جنوبی در عرصه سیاست خارجی چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود نوشت: یون سوک‌ یول، به کره شمالی و چین «نه» خواهد گفت و در عین حال آمریکا را در آغوش می‌گیرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «جان ففر» نوشت: «یون سوک یول» محافظه‌کار، موضع سخت‌تری در قبال کره‌شمالی و چین خواهد داشت. این ممکن است سخت‌تر و خطرناک‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد.

کره‌جنوبی در حال بررسی پیامدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر است. یون سوک یول، نامزد پیروز محافظه‌کار، در دستور کار مبارزه با فساد به شهرت رسید و برنامه‌های مختلفی برای متزلزل ساختن عملکرد دولت دارد.

او همچنین متعهد شده است که مداخله دولت در اقتصاد را کاهش دهد، انگیزه‌های کسب و کار را افزایش دهد، نقش انرژی هسته‌ای را افزایش دهد و ساخت 2.5 میلیون خانه را تشویق کند.

او می‌خواهد خسارات ناشی از کووید-19 به مردم را جبران کند. او جنبش نوپای ضد فمینیستی کره را پذیرفته است.

اما شاید بیشترین تاثیری که دولت محافظه‌کار جدید خواهد گذاشت، در عرصه سیاست خارجی باشد. او به کره شمالی و چین «نه» خواهد گفت و در عین حال آمریکا را در آغوش می‌گیرد.

در سطح عمیق‌تر، یون، کره‌جنوبی را از تلاش برای ایجاد تعادل بین قدرت‌های بزرگ در منطقه آسیا-اقیانوسیه و همسویی بیشتر با سیاست خارجی آمریکا دور خواهد کرد. دولت بایدن به دنبال هماهنگی بیشتر بین کره‌جنوبی و ژاپن در مقابله با کره‌شمالی و مهار چین است.

موضع دیپلماتیک کره‌جنوبی مبنی بر ابهام راهبردی، سکوت این کشور در موضع‌گیری در طول رقابت‌های قدرت‌های بزرگ، در عصر تشدید رقابت ژئوپلیتیکی به طور فزاینده‌ای غیرقابل دفاع شده است.

چین و کره‌جنوبی ارتباط اقتصادی بسیار نزدیکی دارند. چین بزرگترین مقصد برای کالاهای کره‌ای است.

در سال 2021، چین یک چهارم کل صادرات کره را دریافت کرد. آمریکا با 15 درصد در رتبه دوم قرار گرفت. همین عدم تعادل در بخش واردات کره منعکس شده است.

این رابطه تجاری قوی از اختلاف نظر بر سر پذیرش سامانه دفاع موشکی (THAAD) از سوی کره‌جنوبی جان سالم به در برد.

دولت مون با طرحی برای خنثی‌کردن بن‌بست این سامانه با چین روی کار آمد. طبق سیاست مون، کره‌جنوبی قول داد که باتری‌های تاد بیشتری را نپذیرد، متعهد شد که در یک سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای ادغام نشود و از اتحاد سه جانبه با آمریکا و ژاپن عقب‌نشینی کرد.

مانند رهبران محافظه‌کار قبلی، یون «صلح از طریق قدرت» را به عنوان سیاستی در قبال کره شمالی پیشنهاد می‌کند.

اجماع سیاست در واشنگتن این است که اکنون که ترامپ و مون هر دو از صحنه خارج شده‌اند، روابط با آمریکا بسیار نرم‌تر خواهد شد.