loader image

جستجو

Israel's Likud party Chairman Benjamin Netanyahu gives a statement after the country's president tasked him with forming a new government, in Jerusalem, on November 13, 2022. - Hezog formally designated Benjamin Netanyahu to form a government, a victory for the former veteran prime minister who had vowed to return to power. (Photo by Menahem KAHANA / AFP)

والا:
برنامه‌ لیکود پس از انتصاب رئیس جدید کنست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «والا» در گزارشی به بررسی برنامه لیکود پس از انتصاب رییس جدید کنست پرداخت و نوشت: لیکود ‌به‌دنبال ترویج لغو قانونی است که اجازه می‌دهد چهار عضو کنست از یک حزب به یک جناح جداگانه تقسیم شوند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری والا در گزارشی نوشت: پس از انتصاب رئیس جدید کنست به نمایندگی از لیکود، ائتلاف در نظر دارد حتی قبل از سوگند دولت، یک قانون اساسی را آغاز کند و در دستور کار قرار دهد.

قانونی که انتصاب درعی را قانونی می‌کند، اختیارات ایتامار بن گویر را افزایش می‌دهد و احتمالاً لغو قانونی که اجازه شکاف در لیکود را می‌دهد، رفع می‌کند.

کنست تخمین می‌زند که اگر درخواست ائتلاف برای جایگزینی رئیس کنست تا روز پنجشنبه ارائه شود، انتصاب رئیس جدید دوشنبه آینده و در ساعت 16:00 جلسه عمومی برگزار می‌شود.

پس از آن، کمیته‌ها و مجامع عمومی تغییر در قانون اساسی را ترویج خواهند کرد: دولت به ابتکار موشه اربل از شاس، عضو کنست، پیشنهادی که راه را برای انتصاب رئیس حزب او به سمت وزارت هموار می‌کند، ارائه می‌دهد.

محکومیت وی به جرایم مالیاتی در قالب توافقنامه دادخواست علیه او، باید در چهار قرائت پیش‌ساخته، اول و دوم و سوم به تصویب برسد و ممکن است تصویب آن یک هفته طول بکشد.

در عین حال، قوانینی نیز ترویج خواهد شد که بر اساس توافقی که بن گویر با لیکود امضا کرد، اختیاراتی را ‌به‌عنوان وزیر امنیت ملی در دولت بعدی به وی اعطا خواهد نمود.

این در مورد تغییر قانون دستور پلیس است که به او اختیاراتی را بر رئیس پلیس و پلیس اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌دهد، به همان شیوه‌ای که وزیر دفاع در مورد رئیس ستاد و ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به استثنای تحقیقات پلیس در حال انجام است.

علاوه بر این دو قانون، لیکود همچنین ‌به‌دنبال ترویج لغو قانونی است که اجازه می‌دهد چهار عضو کنست از یک حزب به یک جناح جداگانه تقسیم شوند.

این قانونی است که توسط «گیدئون ساعر» در دولت قبلی رهبری می‌شد. این برای ایجاد موقعیتی است که اعضای کنست در لیکود بخواهند به دولت در حال خروج بپیوندند.

این قانون تصویب شد، اما چنین اقدامی هرگز اتفاق نیفتاد و اکنون با توجه به انتقاد برخی از نمایندگان مجلس از جمله «دیوید بیتان» در مورد نحوه انجام مذاکرات و تقسیم ظاهری پرونده‌ها در لیکود می‌خواهند از وضعیتی جلوگیری کنند که در آن  قرار گرفته است.

احتمال انشعاب، حتی قبل از مراسم تحلیف، وجود دارد، اما تصمیم نهایی در مورد زمان‌بندی این قانون هنوز گرفته نشده است.