loader image

جستجو

What is Biden's plan for his trip to Israel

جوئیش نیوز سیندیکیت:
برنامه کاری بایدن در سفر به اسرائیل چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سیندیکیت» در گزارش اخیر خود به بررسی این سوال پرداخت که برنامه کاری بایدن در سفر به اسرائیل چیست؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه جوئیش نیوز سیندیکیت در گزارش اخیر خود به‌قلم «دیوید آیزاک» نوشت: سفر جو بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای 13 جولای برنامه‌ریزی شده است. تحلیل‌گران معتقدند که این مسائل از جمله موضوعات مورد مذاکره خواهد بود: تهدید ایران، کنسولگری آمریکا در اورشلیم، وضعیت وخیم سلامتی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روسیه-سوریه-اوکراین و ائتلاف جدید «I2U2» که شامل هند نیز می‌شود.

اکنون واشنگتن برای نحوه تعامل با روحانیون، بر استراتژی جدیدی به نام «نقشه دوم» تمرکز کرده است.

«نقشه دوم»، یک ائتلاف امنیتی بین متحدان امنیتی آمریکا در منطقه است که شامل اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عربستان و کشورهای خلیج‌فارس می‌شود.

هرچند این ائتلاف همانند ناتو یک اتحاد رسمی نیست تا اعضای آن متعهد به دفاع از یکدیگر در برابر هر حمله‌ای شوند، اما مستلزم سطح بالایی از همکاری بین اعضاست.

دونالد ترامپ کنسولگری اورشلیم را در مارس 2019 تنزل رتبه داد. این کنسولگری در عمل سفارت آمریکا برای تشکیلات فلسطینی بود.

این اقدام عموما به‌عنوان نشانه دیگری از موضع سخت و سفت آمریکا در قبال موقعیت اسرائیل دیده شد، به این معنا که تمام اورشلیم پایتخت رسمی آن است.

با این حال، آمریکا این کنسولگری را حفظ کرده و «واحد امور فلسطینی» در آنجا فعالیت می‌کند.

نه آمریکا و نه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به دنبال وضعیتی نیستند که تشکیلات خودگردان فلسطینی بعد از کنار رفتن محمود عباس از صحنه، غرق در رقابت خونین بین رقبا برای به دست آوردن کنترل این تشکیلات باشد.

سر و صداهای زیادی بلند می‌شود مبنی بر اینکه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید از اوکراین بیشتر حمایت کند، اما آمریکایی‌ها می‌فهمند که به نفع‌شان نیست دولت یهود روسیه را تا آن حد خشمگین کند که توافق ضمنی عدم درگیری بین تل‌آویو و مسکو در سوریه از هم فرو بپاشد. دلیلش این است که ایرانی‌ها در سوریه قدرتمندتر هستند و این برای آمریکایی‌ها هم بد است.

«I2U2»، ائتلاف جدیدی متشکل از هند، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، امارات و آمریکاست که با نشست مجازی رهبران این کشورها در طی سفر بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به صورت رسمی به راه خواهد افتاد.

این ائتلاف به‌عنوان مجمعی توصیف شده که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به امنیت غذایی می‌پردازد و روابط تجاری و اقتصادی بین اعضا را تقویت می‌کند.

این ائتلاف به چین نیز مربوط می‌شود که روابط خود را در منطقه خلیج‌فارس توسعه داده است. هیج یک از تحلیل‌گران راه‌حل دو دولتی را به عنوان موضوعی برای مذاکرات مطرح نکرده‌اند، هر چند که دولت بایدن بر تعهدش به این پارادایم تاکید کرده است.