loader image

جستجو

What effect does Russia's invasion of Ukraine have on Israel1

برکینگ دیفنس:‌ حمله روسیه به اوکراین چه تاثیری بر اسرائیل دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «برکینگ دیفنس» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه اسرائیل بیش از هر کشوری دیگری خود را در وضعیتی دشوار در برابر بحران اوکراین می‌بیند، به بررسی این سوال که حمله روسیه به اوکراین چه تاثیری بر اسرائیل دارد، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه برکینگ دیفنس در یادداشت تازه خود به‌قلم «آری اگوزی» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) متکی بر روابط خوبش با روسیه است تا بتواند عملیات‌هایش را در سوریه انجام دهد. اگر روسیه به اوکراین حمله کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نهادها دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  هم مثل مابقی نهادهای دفاعی در جهان از نزدیک نظاره‌گر وضعیت اوکراین است و به سختی کار می‌کند تا بفهمد درگیری بالقوه بین مسکو و کی‌یف و واکنش واشنگتن به آن، برای منافع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چه معنا و مفهومی دارد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بیش از هر کشور دیگری خود را در وضعیتی دشوار می‌بیند. از یک سو، آمریکا بزرگ‌ترین متحد و حامی دیرینه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است و از سوی دیگر، اورشلیم روابط خوبی با مسکو دارد تا با توجه به این که روسیه حریم هوایی سوریه را تا حد زیادی تحت کنترل خود دارد، توانایی‌اش را برای انجام حملات نظامی علیه منافع ایران در سوریه حفظ کند.

برای مثال، اگر آمریکا تحریم گسترده‌ای را علیه روسیه اعلام کند، اورشلیم باید به دقت گام‌های خود را به سمت جلو بسنجد، زیرا هر اقدامی علیه روسیه می‌تواند مانع عملیات‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سوریه شود و حتی می‌تواند جان پرسنل نظامی را نیز به خطر بیندازد.

یکی از منابع ارشد دفاعی گفت که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اخیرا حملاتی را علیه محموله‌های موشکی ساخت ایران انجام داده که به سمت لبنان در حرکت بوده‌اند. انجام این عملیات مستلزم ادامه همکاری بین تل‌آویو و مسکو بود تا به سربازان روسیه در سوریه لطمه‌ای وارد نشود. این خط قرمز روسیه است که می‌تواند توانایی برای انجام عملیات‌های بیشتر را به خطر بیندازد.

این منبع دفاعی به بریکینگ دیفنس گفت؛ نگرانی‌ها بابت عاقبت عملیات‌ها در سوریه در صورت وقوع تغییری در روابط با روسیه، «طی نشست‌های سطح بالای دفاعی مطرح شده است.»

«گیورا آیلند» -سرلشکر بازنشسته و رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- گفت که اگر واشنگتن از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بخواهد در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه مشارکت کند، قدس را در وضعیت کاملا «غیرممکنی» قرار خواهد داد.

حتی تحریم‌های ضعیف هم می‌تواند به موقعیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در نزد روسیه و احتمالا به صنایع فناوری آن ضربه وارد کند. با وجود این که روسیه از سال 2015 به این سو تسلیحات ساخت اسرائیل را نخریده است، اما فناوری‌ غیرنظامی طبق روال معمول به شرکت‌های روسی فروخته می‌شوند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به اوکراین هم توجه دارد تا از آن به عنوان عاملی برای حواس‌پرتی آمریکا بهره‌برداری کند، زیرا قدس نقشه‌هایی را برای نحوه واکنش خود به توافق هسته‌ای جدید با ایران تهیه کرده است. مقامات درگیر مذاکرات این هفته به مطبوعات گفتند که موضوع توافق جدید با ایران به نقطه تعیین کننده‌ای رسیده است. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) روشن ساخته که به چنین توافقی پایبند نخواهد بود، اما تقریبا در مورد آن سکوت اختیار کرده تا باعث خشم واشنگتن نشود.

«افرایم اینبار» -رئیس موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم- در مقاله جدید این هفته خود خاطر نشان کرده که ایران نیز وضعیت روسیه را زیر نظر دارد تا بفهمد توجه آمریکا تا چه قدر به سمت آن منحرف شده است. اینبار نوشت؛ ممکن است ایران در جریان مذاکرات به دنبال توافقی سخت‌تر باشد با آگاهی به این که تیم بایدن ناامیدانه به دنبال یک پیروزی ژئوپلیتیک است.

منابع دفاعی به بریکینگ دیفنس گفتند که در صورت امضای توافقی تازه، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نقشه‌ای برای حمله مستقیم به تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد داشت، اما طرح‌هایی برای اقدامات خرابکارانه بیشتر در نظر دارد تا لطماتی به تاسیسات هسته‌ای و سانتریفیوژهای ایران وارد کند. در صورتی که توافقی به دست آید و قضاوت اسرائیل این باشد که ایران موفق به تولید تسلیحات هسته‌ای خواهد شد، این عملیات‌ها هم شروع می‌شوند.

همان گونه که منبع دومی گفته؛ نقشه‌های اخیر «جنگ در سایه را به اوج‌های تازه‌ای خواهد رساند» و اگر چنین اتفاقی بیفتد، فرض طراحان اطلاعاتی و دفاعی این است که نیروهای نیابتی ایران برای تلافی‌جویی به اهداف اسرائیلی حمله خواهند کرد.