loader image

جستجو

The largest NATO air base in Europe

بی‌بی‌سی:
بزرگ‌ترین پایگاه هوایی ناتو در اروپا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «بی‌بی‌سی» در گزارش تازه خود با اشاره به بزرگ‌ترین پایگاه هوایی ناتو در اروپا، نوشت: پایگاه هوایی پایگاه هوایی روآف پنجاه‌و‌هفتم [MK] نام خود را از روستای مجاور گرفته که در واقع، نام یک سیاست‌مدار لیبرال قرن نوزدهمی به نام میهایل کوگالنیچانو است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری بی‌بی‌سی در گزارش تازه خود به‌قلم «نیک تورپ» خبر داد: 6 یوروفایتر تایفون نیروی هوایی سلطنتی روی باند فرودگاه نشسته‌اند، موتورها غرش می‌کنند، در حالی که کارکنان زمینی عجله می‌کنند و کارهای نهایی را قبل از بلند شدن انجام می‌دهند.

در دوردست، ابری از غبار در مه تابستان بر روی محل ساخت‌وساز باند دوم به طول 3.5 کیلومتر در کنار باند اول بلند می‌شود. باد گرم شمالی آشیانه‌های جدید و قدیمی را در بر می‌گیرد.

پایگاه هوایی پایگاه هوایی روآف پنجاه‌و‌هفتم [MK] نام خود را از روستای مجاور گرفته که در واقع، نام یک سیاست‌مدار لیبرال قرن نوزدهمی به نام میهایل کوگالنیچانو است.

اکنون، این مکان بعید است که به بزرگ‌ترین پایگاه ناتو در اروپا تبدیل شود، حتی بزرگ‌تر از رامشتاین در آلمان.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جنگ خود در اوکراین را به این دلیل توجیه کرد که ناتو در حال تجاوز به جناح اروپایی روسیه است. در پاسخ به تهاجم او، مهره‌های بیشتری روی صفحه شطرنج ناتو حرکت کردند.

پایگاه روآف پنجاه‌و‌هفتم ‌به‌زودی دارای یک اسکادران از اف-16‌های رومانیایی که اخیراً از نروژ خریداری شده است و همچنین پهپادهای ام‌کیو-۹ ریپر و یک شهر نظامی خواهد بود که ارتش، نیروی هوایی و پرسنل نیروی دریایی ناتو از 32 کشور از طریق آن به گردش خواهند پرداخت.

آخرین واردشده فنلاندی‌ها هستند. این پایگاه تنها 20 کیلومتر (12 مایل) از سواحل دریای سیاه، 300 کیلومتر از اودسا، ‌به‌عنوان جنگنده و 400 کیلومتر از سواستوپل در کریمه تحت اشغال روسیه فاصله دارد.

این سومین و آخرین سفر چارلی تگ، خلبان نیروی هوایی انگلیس در اینجاست.

تگ می‌گوید تهاجم روسیه به اوکراین هم مناطقی که او بر فراز آن پرواز می‌کند و هم موقعیت استراتژیک مأموریت را تغییر داده است.

در سال 2021، در آخرین تور خود، خلبانان جنگنده ناتو بر فراز آب‌های بین‌المللی در دریای سیاه پرواز کردند؛ اما اکنون آن‌ها به منطقه 20 کیلومتر دریایی بالای آب‌های سرزمینی رومانی و بلغارستان «برای جلوگیری از سوءتفاهم، موقعیت‌های تشدید‌‌کننده با روس‌ها» پایبند هستند.

پیش از این ما ‌به‌عنوان یک عامل بازدارنده در برابر هرگونه تجاوز روسیه در اینجا حضور داشتیم. اکنون این امر بیشتر ‌به‌عنوان اطمینان بخشی به دیگر کشورهای ناتو مانند رومانی است که ما اینجا حضور داریم و مایل به دفاع هستیم.

او می‌گوید از زمان ورود او هیچ تماسی برای رهگیری یک هواپیمای روسی وجود نداشته است، اگرچه در مأموریت‌های قبلی بر فراز بالتیک بوده است.

«آن‌ها فقط اشتباه می‌کنند، این خلاف هیچ قانون بین‌المللی نیست، آن‌ها حق دارند این کار را انجام دهند؛ اما ما یک هواپیما در کنار آن هواپیمای دشمن قرار خواهیم داد. از نقطه نظر موضعی، به روس‌ها نشان می‌دهد که ما فعال هستیم. ما با جت‌های مسلح پرواز می‌کنیم، بنابراین، پیامی واضح می‌فرستد.»

همچنین اطلاعات ارزشمندی را برای ما فراهم می‌کند، ما در حال ثبت شماره سریال هواپیماها و سلاح‌هایی هستیم که آن هواپیماها حمل می‌کنند، بنابراین به کل تصویر اطلاعاتی نیز وارد می‌شود.

اواخر شب در محوطه انگلیس در پایگاه روآف پنجاه‌و‌هفتم، او جنگ در کشور همسایه اوکراین را در صفحه رادار خود تماشا می‌کند.

ما می‌توانستیم پهپادهای شاهد را ببینیم که به اودسا می‌روند. منابع گرمایی روی زمین، جایی که سلاح‌ها در حال استفاده هستند، به رادارهایی که هواپیماها را ردیابی می‌کنند، هم هواگرد خودی (هر هواگردی که پرواز آن با معیارهای شناسایی پدافند یک کشور مطابقت داشته باشد و متعلق به همان کشور باشد) و هم هواگرد دشمن (هر هواگرد ناشناس یا مشکوکی که در داخل قلمرو هوایی یک کشور شناسایی شود و با معیارهای پدافند آن کشور مطابقت نداشته باشد) را می‌رسانند؛ بنابراین، این اتفاقات کاملاً سورئال (عجیب و غریب) است.

در حالی که جت‌های ناتو از برخوردهای غیرضروری با روس‌ها اجتناب می‌کنند، دو حادثه شناخته‌شده بر فراز دریای سیاه رخ داده است.

در ماه سپتامبر سال 2022، یک خلبان روسی دستورات کنترل زمینی را اشتباه متوجه شد و نتوانست یک هواپیمای جمع‌آوری اطلاعات انگلیس را با حداکثر 30 خدمه سرنگون کند.

در ماه مارس سال 2023، یک پهپاد آمریکایی ام‌کیو-۹ ریپر که از رومانی پرواز کرد، عمداً توسط یک جت روسی سوخو-۲۷ بر فراز آب‌های بین‌المللی سرنگون شد.

زندگی روزمره در پایگاه روآف پنجاه‌و‌هفتم، با همه این‌ مشکلات، عمدتاً آرام است. در مقابل دفتر فرمانده پایگاه نیکولای کرتو، مرغ‌های دریایی و کلاغ‌ها با سروصدا در حال خوردن درختان گیلاس هستند.

اسکات دیلی از پشتیبانی ارتش آمریکا، در دفتر نیمه دائمی خود، برای 1 هزار و 840 پرسنل آمریکایی که پایگاه در حال حاضر پشتیبانی می‌کند، برنامه‌ریزی لجستیکی دارد.

ما سعی می‌کنیم تا زمانی که اینجا هستند، احساسی شبیه به خانه برای آن‌ها فراهم کنیم؛ بنابراین، واقعاً با هیچ جامعه‌ای تفاوتی ندارد. فقط اطرافش حصار دارد.

او می‌گوید یکی از چیزهایی که سربازان آمریکایی برای عادت کردن به آن مشکل دارند این است که زمان تحویل کالاهای سفارش داده شده از طریق اینترنت می‌تواند به جای ساعت‌ها، هفته‌ها در رومانی باشد.

قبل از اینکه پایگاه را ترک کنم، چارلی تگ هواپیمایش را به من نشان می‌دهد. از نزدیک، تایفون قوی به نظر می‌رسد اما کمی کهنه است؛ اما او توضیح می‌دهد که سلاح‌ها همیشه ارتقا می‌یابند.