loader image

جستجو

What will happen after the Russian attack on Kharkiv

مرکز تحلیل سیاست اروپا:
بعد از حمله روسیه به خارکیف چه اتفاقی می‌افتد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مرکز «تحلیل سیاست اروپا» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که بعد از حمله روسیه به خارکیف چه اتفاقی می‌‌افتد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، مرکز تحلیل سیاست اروپا در یادداشت تازه خود به‌قلم «داگ لیورمور» نوشت: ارتش اوکراین که توسط امواج نیروهای تهاجمی روسیه، کمبود پرسنل و مهمات مورد حمله قرار می‌گیرد و در حالی که برخی شجاعت کافی برای نبرد را ندارند.

یک بار دیگر قدرت اصلی خود را به ما یادآوری کرده است که برای بقای ملی می‌جنگد و این امر باعث می‌شود که یک نیروی دفاعی قدرتمند باشد.

کارزار جنگی روسیه در روز 10 می آغاز شد و توسط برخی از تحلیل‌گران به‌دنبال ایجاد یک منطقه حائل در نزدیکی مرز خود با منطقه خارکیف توصیف شد.

این مسئله فرصتی بود برای آزمایش واحدهای اوکراینی که در امتداد یک خط مقدم هزار کیلومتری کشیده شده بودند.

حمله بهاری روسیه در منطقه خارکیف شرایط در حال تحول ارتش روسیه و اوکراین را آشکار کرده است.

شکست ارتش روسیه بر توانایی‌ها و محدودیت‌های عملیاتی آن‌ها از جمله برنامه‌ریزی و هماهنگی ضعیف، پشتیبانی لجستیکی ناکافی و روحیه پایین سربازان تأکید می‌کند.

کارزار خارکیف به دلیل مقاومت شدید اوکراین و چالش‌های لجستیکی متوقف شد که با هدف قرار دادن خطوط تدارکاتی در سراسر مرز در شهر بلگورود روسیه تشدید شد.

به‌رغم درس‌های 40 ماهه نبرد فشرده، ارتش روسیه بر تاکتیک‌ها و تجهیزات قدیمی تکیه می‌کند و بسیاری از سخت‌افزارهای نظامی آن به دوران شوروی باز می‌گردد.

شکست این حمله همچنین ضعف در انعطاف‌پذیری و ساختار فرماندهی روسیه را آشکار کرد که توسط نیروهای چابک اوکراینی مانور داده شد.

آینده درگیری تحت تأثیر تصمیمات استراتژیک، ظرفیت‌های نظامی و حمایت بین‌المللی آن‌ها خواهد بود.

موفقیت ارتش اوکراین در درگیری‌های جاری با روسیه به چندین نقطه قوت کلیدی نسبت داده می‌شود. ضد حمله سریع اعتماد تشکیلات روسی در خارکیف را متزلزل کرد و تیپ 83 هوابرد منهدم شد و نیروهای روسی در اطراف ووچانسک شورش کردند.

نیروهای اوکراینی از کمک‌های نظامی غرب از جمله تسلیحات پیشرفته، پشتیبانی اطلاعاتی و آموزش بهره‌های زیادی برده‌اند. ارائه موشک‌های ضد تانک مدرن، پهپادها، سیستم‌های توپخانه و مهمات، قابلیت‌های دفاعی و تهاجمی اوکراین را افزایش داده است.

توانایی ارتش اوکراین برای ادغام این فناوری‌ها در استراتژی‌های عملیاتی خود، عامل اصلی موفقیت آن‌ها بوده است. ساختار فرماندهی غیرمتمرکز یگان‌های رزمی اوکراین امکان تصمیم‌گیری انعطاف‌پذیرتر را در تضاد با فرماندهی سفت و سخت روسیه فراهم می‌کند.

تأکید ارتش اوکراین بر دفاع ارضی و فعالیت‌های پارتیزانی در مناطق اشغالی، فضای چالش‌برانگیزی را برای نیروهای روسیه ایجاد کرده است.

با این حال، این تمرکززدایی در سطح تاکتیکی نیز چالش‌هایی را در فرماندهی و کنترل عملیاتی ایجاد کرده است، زیرا بسیاری از فرماندهان ارشد به دکترین قدیمی شوروی پایبند هستند.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که روسیه هشت برابر بیشتر از اوکراین در حمله نافرجام خود در خارکیف تلفات داده است.

با این حال، نیروهای اوکراین فاقد نیروی انسانی هستند، خسارات جدی دارند و کانال ارتباطی ناکافی از افراد جدید دارند.

اوکراین می‌تواند در یک درگیری فرسایشی پیروز شود، در صورتی که جذب نیرو را بهبود بخشد، در حالی که روسیه همچنان به هدر دادن نیروی انسانی خود در حملاتی که منابع و برنامه‌ریزی‌شده ضعیفی دارد، ادامه می‌دهد.