loader image

جستجو

Belarus refuses to join Ukraine

نشنال اینترست:
بلاروس از پیوستن به جنگ اوکراین امتناع می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشال اینترست» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه بلاروس از پیوستن به جنگ اوکراین امتناع می‌کند، نوشت: لوکاشنکو به پوتین اجازه داده که از بلاروس به‌­عنوان محل تهاجم روسیه استفاده کند، اما همچنین خواستار پایان جنگ شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «مارک تمنیکی» نوشت:  جنگ روسیه در اوکراین فاجع‌ه­بار بوده است. طی چهار ماه گذشته، ده­ها هزار اوکراینی کشته شده­‌اند. میلیون‌ها شهروند اوکراینی اکنون آواره­‌اند و بسیاری نیز از کشور فرار کرده‌اند.

علیرغم هرج و مرج، اوکراینی­‌ها مقاوم بوده­اند. نیروهای اوکراینی اخیراً برای بیرون راندن روس‌ها از این کشور یک حمله متقابل را آغاز کردند.

در برخی موارد، آن­ها حتی در بخش‌هایی از شمال و شرق اوکراین قلمرو خود را پس گرفته‌اند.

روسیه همچنین تلاش کرده است بلاروس را به جنگ ناعادلانه خود بکشاند. پوتین ماه­هاست که «الکساندر لوکاشنکو» -رئیس‌­جمهور بلاروس- را برای اعزام نیرو به اوکراین تحت فشار قرار داده است.

گرچه لوکاشنکو به پوتین اجازه داده که از بلاروس به­عنوان منطقه­ای برای سربازان روسی و مکانی برای انجام حملات هوایی به اوکراین استفاده کند، اما از اعزام نیروهای خود برای پیوستن به جنگ امتناع کرده است.

در صورت حمله بلاروس، ضد حمله اوکراین مختل می­شود، زیرا نیروهای اوکراینی باید علیه دو نظامی خارجی بجنگند.

بلاروس­ها می­توانند به‌­عنوان عاملی برای حواس‌پرتی استفاده شوند، زیرا روسیه به جنگ خود در جنوب و شرق اوکراین ادامه می­دهد. همانطور که اوکراینی‌ها روس‌ها را از کشورشان بیرون می‌کنند، بلاروس‌ها به دنبال توقف جریان کمک‌های غرب از لهستان به اوکراین­ هستند.

گرچه به نظر می­رسد لوکاشنکو یکی از آخرین متحدان پوتین باشد، اما تمایلی به ورود به جنگ نداشته است. بسیاری از نظامیان بلاروس مخالف تهاجم روسیه به اوکراین­ هستند.

در همین حال، غیرنظامیان بلاروس تلاش­هایی برای جلوگیری از ورود کشورشان به جنگ روسیه نموده‌اند. نمونه قابل‌توجه زمانی مشاهده شد که کارگران شبکه راه­آهن بلاروس را هک کردند تا از ورود نیروهای روسی به اوکراین جلوگیری کنند.

لوکاشنکو همچنین می‌داند که اکثر بلاروس‌ها مخالف حمله روسیه به اوکراین هستند. اگر او به جنگ ناعادلانه و بدون تحریک پوتین می­پیوست، خشم بیشتری را در بلاروس بر می­انگیخت.

اکنون، در حالی که تهاجم روسیه وارد چهارمین ماه خود می­شود، به نظر می­رسد بلاروس تنها با گزینه­های بد در دام افتاده است.

لوکاشنکو به پوتین اجازه داده که از بلاروس به­عنوان محل تهاجم روسیه استفاده کند، اما همچنین خواستار پایان جنگ شده است.