loader image

جستجو

Belarus will attack Ukraine1

نایتین فورتی  فایو:
آیا بلاروس به اوکراین حمله خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «نایتین فورتی  فایو» در گزارشی با اشاره به هشدار زلنسکی پس ازبازدید از شهر غربی لویو، به بررسی این سوال پرداخت که آیا بلاروس به اوکراین حمله خواهد کرد؟

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه نایتین فورتی فایو در گزارشی به قلم «جک باکبی» نوشت:  «ولودیمیر زلنسکی» -رئیس‌جمهور اوکراین- روز چهارشنبه هشدار داد که مرز بین بلاروس و اوکراین باید تحت نظارت باشد و این موضوع نشان می‌دهد که دولت اوکراین ممکن است منتظر حمله‌ای از بلاروس توسط سربازان روسی یا بلاروسی باشد.

زلنسکی گفت که اوکراین باید در مرز «آماده» باشد، هرچند تایید کرد که کی‌یف تا کنون تنها شاهد «بیانیه‌های محکمی» از متحد روسیه بوده است.

هشدار زلنسکی پس از بازدید از شهر غربی لویو، جایی که وی در کنار «آندری دودا» -رئیس‌جمهور‌‌‌ لهستان- ظاهر شد، صادر شد. در پی این دیدارها، رئیس‌جمهور‌‌‌ اوکراین فاش کرد که درباره «حفاظت از مرزهای کشور، وضعیت عملیاتی در مرز با جمهوری بلاروس و اقدامات ضد خرابکارانه در این مناطق» ‌گفت‌و‌گو کرده است.

زلنسکی همچنین گفت: ما درک می‌کنیم که جدا از بیانیه‌های محکم، هیچ اقدام محکمی از طرف بلاروسی‌ها دیده نمی‌شود، اما با این وجود باید هم در مرز و هم در دیگر مناطق آماده باشیم.

الکساندر لوکاشنکو دیکتاتور بلاروس بارها حمایت خود را از ولادیمیر پوتین اعلام کرده است. او همچنین بارها بر اهمیت پایان دادن به جنگ در اسرع وقت تاکید کرده است.

البته با توجه به اینکه رئیس‌جمهور روسیه در سال گذشته دقیقاً همین کار را انجام داده است، این دو در مواضع متقابل نیستند. با این حال، اعترافات اخیر وزارت دفاع بلاروس مبنی بر ورود تجهیزات نظامی روسیه به این کشور به منظور تمرین و آموزش نظامی مشترک، اوکراین را به وحشت انداخته است و این می‌تواند عمدی باشد.

سرهنگ «رومن ولوشوک» از تیپ 104 دفاع سرزمینی در ‌گفت‌و‌گو با رویترز فاش کرد که چگونه ارتش اوکراین اخیراً تمرینات نظامی را در سه مکان مخفی در مناطق شمال غربی اوکراین انجام داده است.

بلاروس تاکنون از استقرار نیروها یا پیوستن مستقیم به درگیری‌ها خودداری کرده است، اما تمرینات آموزشی مداوم همراه با بیانیه روز دوشنبه بلاروس که تأیید می‌کند نیروهای دفاع هوایی روسیه-بلاروس تقویت شده‌اند، نگرانی‌هایی را در کی‌یف ایجاد کرده است. به احتمال زیاد، بلاروس گنده‌گویی می‌کند.

لوکاشنکو می‌داند که اگر نیروهایش در اوکراین مستقر شوند، ممکن است کاملاً قابل اعتماد نباشند، اما زمان فقط نشان می‌دهد که آیا مسکو به اندازه کافی مستاصل شده تا از نفوذ خود بر بلاروس استفاده کند و درخواست حمایت مستقیم کند.