loader image

جستجو

Bombing Russia is a way to win over Ukraine1

ناینتین فورتی فایو:
بمباران روسیه راهی برای پیروزی بر اوکراین است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا بمباران روسیه راهی برای پیروزی بر اوکراین است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت تازه خود به‌قلم «رابرت فارلی» نوشت: ازنظر مفهومی، یک کارزار بمباران استراتژیک می‌تواند انواع مختلفی از اهداف را موردحمله قرار دهد.

در طول حمله بمب‌افکن‌های ترکیبی جنگ جهانی دوم، آمریکا بر حمله به ظرفیت صنعتی آلمان متمرکز شد، در حالی‌ که انگلیسی‌ها بر شکستن روحیه مردم آلمان تمرکز کردند.

اگرچه در عمل به دلیل عدم دقت بمباران آمریکایی تفاوت نسبتاً کمی بین کارزار‌ها وجود داشت.

کارزار‌های بمباران استراتژیک، اغلب به همان اندازه که برای قربانی پرهزینه است، برای آغازگر نیز هزینه دارد.

با وجود اینکه ما هرگز محاسبه کاملی نخواهیم داشت، اما هزینه انجام حمله بمب‌افکن ترکیبی برای متحدان غربی بسیار زیاد بود.

این هزینه‌ها شامل پرواز بمب‌افکن‌های بزرگ و گران‌قیمت چهارموتوره در پدافند هوایی آلمان بود که نسبتاً ارزان بودند.

آلمان می‌توانست برای حمله به بمب‌افکن‌ها، به جنگنده‌های تک‌موتوره کوچک‌تر و ارزان‌تر تکیه کند و همچنین از مزیت نبرد در بیشتر درگیری‌ها بر فراز قلمرو خود لذت ببرد؛ به این معنی که هواپیماهای آسیب‌دیده را می‌توان تعمیر کرد و خلبانان را نجات داد.

روسیه تا حد زیادی از استفاده از هواپیماهای گران‌قیمت بال‌ ثابت برای حمله به اهداف استراتژیک اوکراینی، که به‌خوبی از آن‌ها دفاع می‌شود، اجتناب کرده است.

در عوض، کارزار روسیه بیشتر از موشک‌های کروز و پهپادهای دوربرد برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های اوکراینی استفاده کرده است.

این پهپادها و موشک‌ها به‌اندازه کافی دقیق هستند که اهداف کوچک را مورد اصابت قرار دهند و به نظر می‌رسد که خسارات زیادی را نیز وارد کرده‌اند.

دستیابی به موشک‌های بالستیک اضافی (و تجهیز مجدد صنعت روسیه برای تولید پهپادها) به این معنی است که روسیه همچنان قادر خواهد بود اهداف را در عمق خاک اوکراین نابود کند.

اما قطعاً اوکراینی‌ها درمانده نیستند. به‌محض حمله روسیه، انتقال پدافندهای ضد‌‌هوایی گسترده به اوکراین آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

با این ‌حال، صرفه اقتصادی حمله و دفاع ممکن است به نفع اوکراین نباشد. بسیاری از موشک‌هایی که اوکراین علیه پهپادها و موشک‌های روسیه استفاده می‌کند، گران‌تر از اهداف خود هستند.

البته، اوکراین درواقع برای بسیاری از این توانمندی‌ها هزینه نمی‌پردازد، زیرا کشورهای غربی به‌ طور کلی این هزینه را پرداخت می‌کنند.

با این ‌حال، اوکراین نمی‌تواند به این امید تکیه کند که پول روس‌ها برای پرتاب پهپادها و موشک‌های اضافی تمام می‌شود.

کارزار استراتژیک روسیه در سرنگونی دولت اوکراین و یا وادار کردن کی‌یف به تسلیم شدن، احتمالاً موفق نخواهد بود.

رابرت پاپ (نویسنده بمباران برای پیروزی، گزارشی از تاریخ بمباران استراتژیک) به‌شدت در مورد اثربخشی تلاش‌های روسیه تردید دارد. مسکو ممکن است بیش ‌از حد به تبلیغات خود در مورد ضعف و انحطاط غرب و درنتیجه اوکراین اعتقاد داشته باشد.

اما افرادی که روسیه تلاش می‌کند آ‌ن‌ها را تحت ‌فشار بگذارد، فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌های افرادی هستند که از هولمودور و حمله نازی‌ها به اتحاد جماهیر شوروی جان سالم به در بردند.

بعید است که این اوضاع ‌و احوال بتواند آن‌ها را وادار کند که از مقاومت خود در برابر تهاجم روسیه دست بکشند. اما روسیه بدون شک می‌تواند زندگی اوکراینی‌ها را ناخوشایند کند، به‌خصوص در مواجهه بازمستانی که می‌تواند وحشتناک باشد.