loader image

جستجو

1398112311481314519666934

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: پیمان‌های آمریکایی در مسیر تقابل با چین و روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشت تازه خود، مشارکت با گروه موسوم به «کوآد» و عقد پیمان «آکوس» با بریتانیا و استرالیا را تلاش آمریکا برای تحت نظر قرار دادن چین و موجب برانگیختن واکنش روسیه دانست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ پایگاه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در یادداشت تازه خود به‌قلم «تومماس جاسکلین» نوشت:رقابت بین آمریکا و حزب کمونیست چین طی چند هفته گذشته داغ شده است. نگران‌کننده‌ترین تحولات در خصوص تایوان است. در اوایل ماه جاری، به گفته وزارت دفاع تایوان، حزب کمونیست چین تعداد بی‌سابقه‌ای هواپیمای نظامی به حریم هوایی این کشور فرستاده است. این امر نه تنها برای تایوان، بلکه برای واشنگتن نیز به منزله تهدید بود.
آمریکا در راستای تلاش برای دفع پکن، میلیاردها دلار تسلیحات و آموزش به تایوان ارائه می‌دهد.
در حالی که تایوان ممکن است مهمترین نقطه درگیری بین آمریکا و چین باشد، اما تنها نقطه این تنش نیست.
در روز 6 اکتبر «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی آمریکا- با «یانگ‌جیچی» از -حزب کمونیست چین- در حومه شهر زوریخ سوئیس دیدار کرد. یانگ‌جیچی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر امور خارجی این کشور است.
این کمیته مرکزی در بالای هرم سلسله مراتبی پکن قرار دارد. حزب کمونیست چین بیش از 95 میلیون عضو دارد. اما کمیته مرکزی فقط شامل 370 رهبر حزب کمونیست چین و بخش کوچکی از اعضای کلی این حزب است.
واشنگتن و پکن هر یک تفسیر‌های خود را از دیدار سالیوان با یانگ منتشر کردند و تفاوت قابل توجهی بین آن‌ها وجود دارد. کاخ سفید گزارش داد که این دیدار به دنبال تماس بایدن با شی‌ جین‌ ‌پینگ در 9 سپتامبر انجام شد، که طی آن، دو رهبر جهان بر سر «اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز برای مدیریت مسئولانه» گفتگو کردند.
سالیوان همچنین تصریح کرد که دولت بایدن به همکاری با حزب کمونیست چین در سطح عالی ادامه خواهد داد تا از رقابت مسئولانه اطمینان حاصل کند.
«سرگئی لاوروف» -وزیر خارجه روسیه- نیز مدعی شده که آمریکا در تلاش است تا «جنگ سرد جدیدی» را برانگیزد.
بایدن بارها توضیح داده که سیاست خارجی وی بر این ایده بنا شده که جهان اکنون درگیر رقابت بین خودکامگی‌ها و دموکراسی‌ها شده است. در دسامبر، بایدن قصد دارد تا میزبان مجمع مجازی دموکراسی باشد. هدف از این رویداد، «تحریک» دموکراسی‌های جهان به «دفاع در برابر اقتدارگرایی، مبارزه با فساد و ترویج احترام به حقوق بشر» است.
به طور طبیعی، دو نظام خودکامه جهان یعنی چین و روسیه این اجلاس را تأیید نمی‌کنند.
دولت بایدن استارت دو مشارکت را زده است اولین مشارکت با گروه موسوم به کواد و دومی، توافق آکوس با بریتانیا و استرالیا است. آمریکا با این مشارکت‌ها چین را نیز تحت نظر دارد.
پیمان آکوس مشارکت جدیدی است که توسط استرالیا، انگلستان و آمریکا شکل گرفته است. یکی از اتفاقات بعد از این توافق، ناراحتی فرانسوی‌ها بود زیرا استرالیا قرارداد زیر‌دریایی خود با فرانسه را لغو کرد. چین همچنین در این باره عصبانی شد زیرا بخشی از این توافق برای مقابله با برنامه تهاجمی چین در خصوص زیردریایی‌های هسته‌ای در نظر گرفته شده بود.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دائماً مشارکت کواد را مورد انتقاد قرار داد و در هفته‌های اخیر نیز وی پیمان آکوس را به باد انتقاد گرفته است. در اواخر ماه سپتامبر امسال، لاوروف توافق آکوس را تهدیدی برای اشاعه تسلیحات هسته‌ای معرفی کرد و گفت اگر استرالیا زیردریایی‌های هسته‌ای خریداری کند، روسیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی در خواست نظارت بر این کشور را خواهد داد.
همانطور که در مثال‌های بالا نشان داده می‌شود، رئیس جمهور آمریکا وقتی می‌گوید که جهان درگیر رقابت بر سر خودکامگی و دموکراسی است، به این نکات توجه دارد.
استبداد در چین و روسیه بسیار بیشتر از آمریکا، به طور مشترک است.