loader image

جستجو

Netanyahu's ineffectiveness in Iran's nuclear program

یدیعوت آحارونوت:
بی‌تأثیر بودن نتانیاهو در برنامه هسته‌ای ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در یادداشتی با اشاره به بی‌تاثیر بودن نتانیاهو در برنامه هسته‌ای ایران، نوشت: بایدن مصمم است با ایران به توافقی دست یابد که نتانیاهو در آن حضور ندارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه یدیعوت آحارونوت در یادداشتی به‌قلم «اورلی آزولای» نوشت: نتانیاهو پس از ساختار حرفه‌ای خود در مورد تهدید ایران برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فراتر از آن، نه‌تنها توسط دولت بایدن نادیده گرفته می‌شود، بلکه به‌طور کلی به او بی‌اعتماد نیز شده است.

بدترین اتفاقی که ممکن است برای یک رهبر بیفتد بی‌تأثیر شدن است. یک رهبر می‌تواند جنجال‌برانگیز، محبوب یا منفور باشد و حتی در معرض حملات مداوم معترضان باشد.

اما بی‌تأثیر شدن یک رهبر، به‌خصوص در مسئله‌ای که آن رهبر همیشه صاحب نظر و ادعا بوده باشد.

بیش از هر کس دیگری، نتانیاهو خود را به‌عنوان پرچم‌دار مبارزه با ایران، بخصوص در زمینه هسته‌ای معرفی کرده است.

اما در حال حاضر مبادله زندانیان آمریکایی به‌نفع ایران در حال انجام است و آمریکا موافقت کرده که حدود 40 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود‌شده ایران در سراسر جهان را آزاد کند.

این توافق می‌تواند تنها بازی آغازین مذاکرات بر سر بازگشت به برجام با تهران باشد؛ توافقی در یک ژست خوش‌خیم که قبلاً غنی‌سازی اورانیوم را کند کرده بود و موافقت با همکاری با بازرسان سازمان ملل و محدود کردن اقدامات نیابتی آن علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را شامل می‌شد.

بایدن مصمم است با ایران به توافقی دست یابد که نتانیاهو در آن حضور ندارد.

در سال 2015، نتانیاهو، با باراک اوباما، مخالفت کرد و از توافق با ایران برای توقف توسعه سلاح‌های هسته‌ای انتقاد کرد.

آن قرارداد اگرچه که کامل نبود، اما در نهایت امضا شد و از عجله تهران برای ساخت بمب هسته‌ای جلوگیری کرد؛

پیشنهاد‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز در برجام سال 2015 ایران، موسوم به برجام، گنجانده شده بود، اما نهایتاً ترامپ در سال 2018 این توافق را پاره کرد.

نتانیاهو زمانی که ترامپ توافق را پاره کرد، دست ترامپ را گرفته بود و اکنون که گام‌های آزمایشی برای تمدید توافق برداشته می‌شود، نتانیاهو توانایی تأثیرگذاری بر نتیجه آن را ندارد.

او دیگر نمی‌تواند در گوش رئیس‌جمهور زمزمه کند یا نقشه خود را طرح کند.

انتظارات نتانیاهو از روابط اسرائیل (رژیم صهیونیستی)و عربستان در حال حاضر چیزی بیش از آرزو نیست.

زیرا همه‌چیز در غرب‌آسیا به هم مرتبط است و حقیقت تلخ این است که نتانیاهو از نظر دولت بایدن غیرقابل اعتماد است و ممکن است خود به‌عنوان تهدید وجودی پیش روی اسرائیل تلقی شود.