loader image

جستجو

Possible effects of the Tehran meeting on the region

جروزالم پست:
تأثیرات احتمالی نشست تهران بر منطقه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به تاثیرات احتمالی نشست تهران در منطقه،‌ نوشت:یکی از تاثیرات احتمالی این نشست این است که هر سه کشور به دنبال تقویت چین باشند تا بر آمریکا فشار وارد کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: نشست سه‌جانبه هفته گذشته در تهران از سوی روسیه، ایران و ترکیه در سرتاسر منطقه طنین‌انداز شده و ممکن است که به دلیل علاقه متقابل این سه کشور اقتدارگرا به تضعیف هژمونی آمریکا، پیامدهای جهانی نیز داشته باشد.

این کشورها به وضوع از هدف‌شان برای یک جهان چند قطبی می‌گویند، هر چند که هر کدام دستورالعمل‌ها و منافع خاص خود را دارند. شایسته است که بررسی اجمالی از برخی نتایج این گردهمایی داشته باشیم.

یکی از تاثیرات احتمالی این نشست این است که هر سه کشور به دنبال تقویت چین باشند تا بر آمریکا فشار وارد کند.

پکن دلایل خود را برای به چالش کشاندن آمریکا دارد، اما همکاری بین ترکیه، روسیه و ایران از نظر چین می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای این کشور به وجود بیاورد.

پکن می‌داند که واشنگتن نمی‌تواند در زمان واحد به بحران‌های زیادی بپردازد.

عراق نیز هزینه سنگینی برای نشست ایران، ترکیه و روسیه پرداخته است. آنکارا در پی این نشست شمال عراق را بمباران کرد و اعضای یک گروه تروریستی را در این کشور کشت.

هر چند اقلیم کردستان سال‌هاست که قربانی نقش فزاینده نظامی ترکیه در شمال عراق شده، اما بمباران گردشگران غیر نظامی باعث تشدید تنش جدیدی از سوی آنکارا شد. این حمله باعث کشته شدن تمامی اعضای خانواده‌‌های گردشگری شد که از مرکز عراق به اقلیم کردستان رفته بودند.

شاید ترکیه در این نشست، یک چک سفید امضا از سوی روسیه و ایران برای انجام حملات بیشتری در سوریه و عراق دریافت کرده باشد.

ایران هم می‌گوید کشورهای منطقه که با «دشمنان» این کشور همکاری می‌کنند، مجازات خواهند شد. این تهدیدی علیه کشورهای خلیج‌فارس است که با اسرائیل رابطه دارند.

دولت دمشق بعد از گفت‌وگوی ایران، ترکیه و روسیه در باره نقش‌شان در سوریه، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که سوریه باید بر تمامی مرزهای کشورش کنترل داشته باشد.

دمشق به دنبال خروج واشنگتن از شرق سوریه است. ترکیه می‌خواهد تهاجم جدیدی را به سوریه انجام دهد و نیروهای دموکراتیک این کشور را که تحت حمایت آمریکا هستند، مورد هدف قرار می‌دهد.

همزمان، به نظر می‌رسد که حکومت سوریه پیام‌هایی از سوی روسیه و ایران در خصوص تلاش‌های جدید خود برای بیرون راندن آمریکا دریافت کرده باشد.

این می‌تواند پیامدهای ‌مهمی به دنبال داشته باشد، مشروط بر اینکه دمشق، روسیه، ایران و حتی ترکیه برای رسیدن به این هدف همکاری داشته باشند.

ولادیمیر پوتین، پس از دیدارهای خود در تهران سخنرانی داشت و گفت که غرب چشم‌اندازی از آینده به جهان نشان نداده است. این نوع زبان در واکنش به دوستان او در چین، ایران، ترکیه و بخش جنوبی جهان طراحی شده بود.

به نظر می‌رسد نقش دلالی ترکیه در فروش غلات اوکراین، بخشی از نحوه همکاری این کشور با روسیه و ایران باشد. هم‌چنین، ترکیه می‌خواهد پهپادهای ایرانی را برای استفاده علیه اوکراین در اختیار داشته باشد.

واشنگتن باید از خود بپرسد که آیا نشست آستانه پیامدهایی برای هر نوع توافق هسته‌ای با ایران خواهد داشت یا نه. به نظر می‌رسد که تهران با مذاکرات مستمر در خصوص تعهدات هسته‌ای خود، غرب را مورد تمسخر قرار داده باشد.

علاوه بر این، رسانه‌های ایران بعد از نشست‌هایی با روسیه و ترکیه، ناتو را با شدت بیشتری مورد انتقاد قرار داده‌اند. این یک نوع روایت جدید برای جمهوری اسلامی است که حالا خط مسکو را با صراحت بیشتری دنبال و با مطالبات روسیه موافقت می‌کند.