loader image

جستجو

سنتکام:
تاریخچه مبارزه با داعش توسط سنتکام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «سنتکام» در مقاله‌ای به بررسی تاریخچه مبارزه با داعش توسط سنتکام پرداخت و اعلام کرد:‌ در طول سال 2022، سنتکام 313 عملیات علیه داعش در عراق و سوریه انجام داده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه سنتکام در مقاله‌ای اعلام کرد: در طول سال 2022، فرماندهی مرکزی آمریکا و نیروهای شریک آن، صدها عملیات علیه داعش انجام دادند.

این عملیات‌ها باعث تنزل داعش و حذف تعدادی از رهبران ارشد از میدان جنگ شد که شامل امیر داعش و ده‌ها رهبر منطقه و صدها جنگجو می‌شد.

همه این عملیات بخشی از مأموریت کاهش توانایی گروه تروریستی برای هدایت و الهام بخشیدن به حملات بی‌ثبات‌کننده در منطقه و در سطح جهان بود.

در طول سال 2022، سنتکام 313 عملیات علیه داعش در عراق و سوریه به شرح زیر انجام داد:

در سوریه: 108 عملیات مشترک، 14 عملیات یک‌جانبه آمریکا، بازداشت 215 عامل داعشی، کشته شدن 446 عامل داعشی.

در عراق: 191 عملیات مشترک، بازداشت 159 عامل داعشی، حداقل 220 عامل داعش کشته شدند.

این عملیات تحت اقتدار فرمانده سنتکام که اختیار عملیات علیه داعش در عراق و سوریه را حفظ می‌کند، انجام شد.

در این عملیات هیچ نیروی آمریکایی زخمی یا کشته نشد. شرکای محلی ما (نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای امنیتی عراق) نقش مهمی در تضمین شکست پایدار داعش دارند و همچنان به ایفای آن ادامه می‌دهند.

یک سال پیش در این ماه، روابط امنیتی آمریکا با عراق به‌طور کامل تبدیل به نقش مشاوره، کمک و توانمندسازی نیروهای امنیتی عراق شد.

نیروهای امنیتی عراق اکنون عملیات‌های تهاجمی یک‌جانبه موفقی را در سطح تیپ رهبری می‌کنند و در عملیات‌های تسلیحاتی ترکیبی، پیشرفت‌های چشمگیری دارند.

«ژنرال مایکل کوریلا» -فرمانده سنتکام- گفت: «در طول سال گذشته، نیروهای امنیتی عراق، توانایی ادامه عملیات برای تخریب داعش، تعقیب تهاجمی گروه تروریستی در عراق و بهبود امنیت و ثبات در داخل عراق را نشان دادند.

امروز، آن‌ها سطح بالایی از شایستگی، حرفه‌ای بودن و پیشرفت را در رهبری عملیات تاکتیکی نشان می‌دهند، اما هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.»

کوریلا ادامه داد: در سوریه، نیروهای دموکراتیک سوریه همچنان اراده، مهارت و توانایی خود را برای ریشه‌کن کردن تهاجمی رهبران و جنگجویان داعش نشان می‌دهند.

سرلشکر «مک فارلین» -فرمانده نیروی ضربتی مشترک- گفت: «توانایی نوظهور، قابل اعتماد و پایدار نیروهای شریک عراقی و سوری ما برای انجام عملیات‌های یک‌جانبه برای دستگیری و کشتن رهبران داعش به ما اجازه می‌دهد فشار ثابتی بر شبکه داعش داشته باشیم».

داعش تمایل خود را برای حمله به خارج از منطقه حفظ کرده و به همکاری با گروه‌های وابسته در سراسر جهان، به‌ویژه در افغانستان و آفریقا ادامه می‌دهد.

کوریلا گفت که سنتکام داعش را در سه دسته می‌بیند. اول، داعش در کل. این نسل کنونی رهبران و عوامل داعش است که ما در حال حاضر در عراق و سوریه با آن‌ها می‌جنگیم.

در حالی که ما توانایی آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌ایم، ایدئولوژی فاسد بدون محدودیت باقی می‌ماند. ما باید از طریق عملیات‌های مشترک خود، به فشار بر داعش ادامه دهیم.

دسته دوم، داعش در بازداشت است. به معنای واقعی کلمه، «یک ارتش داعشی» در عراق و سوریه در بازداشت است.

امروزه بیش از 10 هزار سرکرده و جنگجوی داعش در بازداشتگاه‌ها در سراسر سوریه و بیش از 20 هزار رهبر و جنگجوی داعش در بازداشتگاه‌های عراق هستند.

فرار داعش از زندان در حسکه سوریه در ژانویه 2022 یادآور خطر تحمیل شده توسط این زندان‌ها است. نبرد متعاقب آن برای مهار نفوذ، منجر به کشته شدن بیش از 420 داعشی شد.

کوریلا ادامه داد: «در نهایت، ما نسل سوم داعش را داریم. این‌ها بیش از 25 هزار کودک در اردوگاه الهول هستند که در خطر هستند.

این کودکان در اردوگاه، اهداف اصلی رادیکالیزه شدن توسط داعشی‌ها هستند. جامعه بین‌المللی باید با هم همکاری کند تا این کودکان را از این محیط با بازگرداندن آن‌ها به کشور یا جوامع مبدأ خود و در عین حال بهبود شرایط در کمپ، دور کند.»

مأموریت شکست داعش در سال 2023 ادامه خواهد یافت زیرا سنتکام و شرکای ائتلاف آن به شکست پایدار این گروه تروریستی به‌منظور حفظ و ارتقای امنیت جهانی متعهد هستند.