loader image

جستجو

The West must destroy the Borjam agreement in the shadow of the Ukraine war

تاون هال:‌ غرب باید توافق برجام را در سایه جنگ اوکراین از بین ببرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «تاون هال» در یادداشت تازه خود با اشاره به جنگ اوکراین، تاکید کرد: غرب باید توافق برجام را پاره کند و در را به روی پوتین و متحدانش ببندد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه تاون هال در یادداشت تازه خود به‌قلم «استوران استیونسون» نوشت: تهاجم وحشیانه به اوکراین باید زنگ بیداری پرطنین را به مماشاتگران غربی می‌فرستاد. همان رهبران زمانی که ولادیمیر پوتین عملاً بیش از 20 درصد از خاک گرجستان را در سال 2008 ضمیمه کرد، دست روی دست گذاشتند، اکنون جز مناطق ممنوعه تحت کنترل روسیه هستند.

پوتین به برنامه توسعه سازمان ملل متحد اجازه بازدید محدود از آبخازیا را می‌دهد، اما اوستیای جنوبی به یک اردوگاه نظامی‌ روسیه تبدیل شده است و خطوط مرزی نامشخص ایجاد شده توسط روس‌ها با سیم خاردار مسدود شده و توسط برج‌های دیده‌بانی نظامی‌ محافظت می‌شود.

اکثر جمعیت هر دو منطقه فرار کردند. در آن زمان، «دیوید کامرون» -نخست وزیر بریتانیا- خشم خود را نسبت به تصرف قلمرو گرجستان توسط روسیه ابراز کرد.

غرب با شوک و وحشت به جنگ اوکراین نگاه می‌کند که در آن روسیه به یک همسایه مستقل حمله کرد، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را گلوله باران کرد، شهرها را ویران کرد، بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران کرد، مادران را مجبور به زایمان در ایستگاه‌های مترو کرد، هزاران مرد، زن و کودک را به زور کشته و معلول کرد.

بیش از 3 میلیون پناهنده را آواره کرد و سپس ادعا کرد که با دولت نازی می‌جنگد، در حالی که رئیس‌جمهور اوکراین یک یهودی است.

توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 توسط اوباما امضا شد و در سال 2018 توسط ترامپ پاره شد، به لطف تلاش‌های جو بایدن و «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه وی- در شرف ظهور است.

با توجه به نسل‌کشی در اوکراین، بسیاری احساس می‌کنند که برای دولت بایدن دیوانگی است که به تجدید برجام فکر کند.

در واقع، تجدید این توافق، تحریم‌های شدید علیه ایران را کاهش می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد نفت و گاز بفروشند و هزینه‌های خود را برای برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود دوبرابر کنند.

همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا به حمایت مالی از بشار اسد در سوریه، شورشیان حوثی در یمن، شبهه‌نظامیان شیعه در عراق، حزب‌الله تروریست در لبنان و حماس در غزه ادامه دهند.

مطمئناً غیرقابل تصور است که مذاکره‌کنندگان غربی حتی بتوانند با نمایندگان پوتین گفتگو کنند. هیچ معاهده‌ای که پوتین امضا کرده است، نمی‌تواند اعتبار داشته باشد.

غرب باید توافق هسته‌ای ایران را پاره کند و در را به روی پوتین و متحدانش ببندد.