loader image

جستجو

Collusion of relations between countries in the region

آنتی‌وار:
تبانی روابط کشورها در منطقه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «آنتی‌وار» در گزارش تازه خود با اشاره به  اینکه حاکمیت آمریکا انگیزه‌های زیادی برای همکاری نزدیک با سعودی‌ها دارد، به بررسی موضوع تبانی روابط کشورها در منطقه،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه آنتی‌وار در گزارش تازه خود به‌قلم «سام حسینی» نوشت: بخش عمده‌ای از بحث در مورد سفر بایدن به عربستان در این قالب انجام می‌شد که این سفر تلاشی برای آرامش دادن به مصرف‌کنندگان آمریکایی است چرا که آن‌ها برای پر کردن باک اتومبیل خود 100 دلار می‌پردازند.

نکته‌ای که اغلب در بحث‌های رسانه‌ای نادیده گرفته می‌شود این است سیاستمداران آمریکایی بیشتر از آن که توجه به منافع مصرف‌کنندگان آمریکایی داشته باشند، بر اهداف ژئوپلیتیک تمرکز دارند و این چیزی است که به نحو قابل‌توجهی به حاشیه رفته است.

در واقع، حاکمیت آمریکا انگیزه‌های زیادی برای همکاری نزدیک با سعودی‌ها دارد به این نحو که می‌خواهد میلیاردها دلار سلاح بفروشد و این چیزی است که ترامپ در مورد آن تقریبا صادق بود. بایدن به دنبال عادی‌سازی گسترده در روابط کشورهای عربی با اسرائیل بود چنان که به صورت نمادین و با پرواز مستقیم از اسرائیل به عربستان دیده شد و می‌خواهد روابط مالی، سیاسی و رسانه‌ای با عربستان را حفظ کند.

در واقع، سناتور برنی سندرز در سال 2015 و بعد از حمله وحشیانه سعودی‌ها به یمن بود که پیشنهاد عملی خود را برای نقش گسترده‌تر سعودی در منطقه مطرح کرد. این پیشنهاد او در مخالفت با دخالت فزاینده آمریکا در سوریه بود زیرا موضوع مورد نیاز نیرویی بود که به گفته وی؛ «توسط خود کشورهای مسلمان رهبری شود! عربستان سومین بودجه نظامی بزرگ را در جهان دارد و آن‌ها باید در این مبارزه دست داشته باشد.» او این حرف را به وولف بلیتزر، کارمند سابق آیپک، گفته بود.

در عین حال، مطبوعات آلمان گزارش دادند که «شایعاتی مربوط به یک اتحاد نظامی جدید در غرب‌آسیا به گوش می‌رسد. این‌ها شایعاتی مهمی هستند زیرا ممکن است یک ناتو عربی شامل اسرائیل بوجود آید و نشانه‌ای از گام‌های بعدی در روابط بهتر بین اسرائیل و همسایگان عرب شود. آما آیا این شایعات واقعیت هم دارند؟

طرح‌های عربستان برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌تواند موضوعی محتمل به نظر برسد. شاید چنین تصور شود که برنامه‌ریزان آمریکایی و مخصوصا اسرائیلی به شدت با بمب احتمالی سعودی‌ها مخالفت کنند، اما شاید وضعیت چندان هم به این صورت پیش نرود، اگر فرض کنیم که زرادخانه هسته‌ای بتواند وزنه‌ای برای حاکمیت سعودی باشد. این موضوع می‌تواند توضیحی برای مخالفت بایدن نسبت به احیای «توافق ایران» باشد زیرا برنامه ادعایی تسلیحات هسته‌ای ایران می‌تواند بهانه کافی را در این مورد به دست آن‌ها دهد.

بررسی دقیق زمان‌بندی سفر بایدن پنجره‌ای را به روی نحوه فرایند تصمیم‌گیری توسط برنامه‌ریزان آمریکا باز می‌کند. برنامه سفر او زمانی اعلام شد که رسانه‌های اصلی به افزایش قیمت بنزین در ماه ژوئن توجه کرده بودند که برای نخستین بار به بیش از 5 دلار برای مصرف‌کنندگان رسید. پس از آن زمان و بعد از این سفر بود که قیمت بنزین به نحو قابل‌توجهی کاهش یافت و من بعد از مدت‌ها و برای نخستین بار بود که قیمت بنزین را 3.99 دیدم.

زمان‌بندی این سفر با ترور شیرین ابوعاقله همزمان شد. از آنجایی که هرکسی که دسترسی به رسانه‌های اصلی و حاکمیت آمریکا دارد، عملا نمی‌گوید که اسرائیل «منفور» است، پس این قتل توسط اسرائیل می‌تواند کمک کند تا فشار از روی عربستان کمتر شود.

پس، چرخه‌‌ای معیوب در کار است که نیروهای مستبد در این چرخ یکدیگر را نسبت به ظلم و ستمی که هر کدام کرده‌اند، تبرئه می‌کنند. آن‌ها به عنوان منتقد دیگری ظاهر می‌شوند اما در واقع با یکدیگر علیه اصول علنی و حرفه‌ای خود تبانی می‌کنند.