loader image

جستجو

What is the message of Saudi Arabia's movements before Biden's trip to West Asia1

الشرق الاوسط:
تحرکات عربستان قبل از سفر بایدن به غرب آسیا چه پیامی دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «الشرق الاوسط» در مطلب تازه خود با اشاره به تحرکات عربستان قبل از سفر بایدن به غرب آسیا، تاکید کرد:‌ امنیت ملی اعراب خط قرمزی است که کشورهای عربی هر کاری که می‌توانند برای محافظت از آن انجام خواهند داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌روزنامه الشرق الاوسط در مطلب تازه خود به‌قلم «سام منسا» نوشت: باد تغییرات مثبت در منطقه در حال وزیدن است و امید است که این تحولات به نقطه عطف استراتژیک به نفع مردم این کشورها تبدیل شود.

در این زمینه، امیدها به سفر آتی بایدن به منطقه بسته شده است. شاید زمانی که او آرزوها و دلهره‌های آن را به‌ویژه در سفر به عربستان و شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در کنار عبدالفتاح السیسی و پادشاه اردن مشاهده کرد، بتواند این تحولات را موجب شود و قطب‌نمای کشورش را به سمت غرب‌آسیا تغییر دهد.

سفر بایدن نه تنها مهم است زیرا روابط واشنگتن با چندین کشور عربی را پس از سرد شدن، به ویژه کشورهای خلیج فارس و بیشتر از همه عربستان، گرم خواهد کرد.

جنگ اوکراین، بحران جهانی انرژی و غذا، تزلزل مذاکرات هسته‌ای با ایران و نگرانی از پیشرفت‌های چین و روسیه در منطقه، همه این عوامل بدون شک در وادار کردن واشنگتن به تغییر سیاست خود در منطقه و تلاش نقش داشتند.

ریاض خود را در موضع قدرت می‌بیند. ژست‌های این کشور به شرکای منطقه قبل از سفر بایدن، به ویژه سفرهای محمد بن سلمان به مصر، اردن و ترکیه و دعوت عربستان از مصر، اردن و عراق برای شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این تحرکات سه پیام را به دولت آمریکا ارسال می‌کند. اول، رابطه اعراب و آمریکا یک رابطه استراتژیک است که هر دو طرف باید آن را حفظ و توسعه دهند و دولت دموکراتیک باید سیاست‌های واضح‌تری را برای منطقه اتخاذ کند.

دوم، کشورهای عربی این ظرفیت را دارند که علیرغم همه چالش‌هایی که در حال حاضر با آن‌ها روبرو هستند، در مورد موضوعات مهم موضع مشترک اتخاذ کنند.

سوم، امنیت ملی اعراب خط قرمزی است که کشورهای عربی هر کاری که می‌توانند برای محافظت از آن انجام خواهند داد.

سه راه برای پرداختن به مسائلی که گریبانگیر غرب‌آسیا شده است:

راه اول کمک به موفقیت اتحاد عربی میانه‌روی است، زیرا تضمین امنیتی برای کل منطقه است.

دوم حفظ ثبات سیاسی و اقتصادی این کشورها، مردم و منافع آن‌هاست.

سومین مورد، جدیت آمریکا در پرداختن به مناقشه اسرائیل و فلسطین در طول سفر بایدن است.