loader image

جستجو

Irreversible sanctions on Venezuela

فارن پالیسی:
تحریم‌های برگشت‌ناپذیر ونزوئلا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مقاله تازه خود با اشاره پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا،‌عنوان کرد: آمریکا تاکنون از اعمال تحریم‌های جدید علیه ونزوئلا در پی انتخابات خودداری کرده و در عوض دیپلماسی را در اولویت قرار داده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در مقاله تازه خود به‌قلم :کترین آزبورن» نوشت:در نزدیک به دو هفته پس از انتخابات ‌‌‌ریاست‌جمهوری مورد مناقشه ونزوئلا، رأی همچنان بر دیپلماسی در قاره آمریکا تسلط دارد.

اگرچه به نظر می‌رسد مخالفان ونزوئلا شواهد معتبری از پیروزی خود ارائه کرده‌اند، اما دولت «نیکلاس مادورو»رئیس‌جمهور فعلی را ‌به‌عنوان برنده اعلام کرد.

نیروهای امنیتی ونزوئلا ُصدها نفر را که با نتیجه رسمی مخالفت کرده بودند، در سرکوبی که ناظران و گروه‌های حقوق بشر را نگران کرده است، زندانی کرده‌اند.

متحدانی مانند روسیه، چین، ایران و کوبا از ادعای مادورو حمایت کردند. سایر کشورهای دارای نفوذ در ونزوئلا، از جمله آمریکا، برزیل، کلمبیا و مکزیک، در تلاش هستند تا زمینه را برای یک راه‌حل مذاکره برای بحران فراهم کنند.

جزئیات چنین طرح‌هایی مبهم باقی مانده است؛ اما اکثر کارشناسان اذعان دارند که تحریم‌ها در ایجاد یک گشایش دموکراتیک مؤثر نبوده است.

آمریکا تاکنون از اعمال تحریم‌های جدید علیه ونزوئلا در پی انتخابات خودداری کرده و در عوض دیپلماسی را در اولویت قرار داده است یعنی تغییر سیاستی که بسیاری از مدت‌ها پیش خواستار آن بودند.

نگرانی دولت بایدن در مورد خطرات ناشی از استفاده بیش از حد از تحریم‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا را بر آن داشت تا در سال 2021 یک بازنگری طولانی در سیاست تحریم‌ها انجام دهد.

واشنگتن‌پست گزارش داد، اما در میان اختلاف‌نظرها در داخل دولت آمریکا، توصیه‌های خزانه‌داری برای استفاده محتاطانه‌تر از تحریم‌ها قبل از انتشار کمرنگ شد.

در همین حال، مقامات آمریکای لاتین برای سال‌ها به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که تحریم‌ها در منطقه نتیجه معکوس دارند.

این‌ها شامل تحریم 62 ساله آمریکا علیه کوبا است که به بزرگ‌ترین موج مهاجرت این کشور بین سال‌های 2022 تا 2023 کمک کرد.

مقامات مکزیکی و کلمبیایی از جمله کسانی بودند که هشدار دادند تحریم‌های «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ونزوئلا نیز می‌تواند مهاجرت را افزایش دهد.

تحقیقات بررسی‌شده نشان می‌دهد که آن‌ها این کار را انجام دادند: ونزوئلایی‌ها در سال‌های اخیر به یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های مهاجرانی تبدیل ‌شده‌اند که به مرزهای جنوبی آمریکا رسیده‌اند.

از زمان پایان دوره ‌‌‌ریاست‌جمهوری ترامپ، هم جمهوری خواهان و هم دموکرات‌ها شروع به حمایت از رویکردهای دیگر در ونزوئلا کرده‌اند.

در سال‌های 2019 و 2020، مقامات ترامپ تماس محتاطانه‌ای با کاراکاس برقرار کردند و نقشه راه بالقوه‌ای را برای توافق تقسیم قدرت بین دولت و مخالفان در نظر گرفتند.

در سال 2023، قانون‌گذاران دموکرات از جمله گروهی که در ماه آگوست گذشته به کشورهای آمریکای جنوبی سفر کردند، خواستار تجدیدنظر در تحریم‌های آمریکا علیه کوبا و ونزوئلا شدند.

سپس، ماه سپتامبر گذشته، سناتور رابرت منندز، یکی از سرسخت‌ترین مدافعان تحریم‌های آمریکا در آمریکای لاتین، به اتهام نفوذ خارجی متهم شد و از سمت خود ‌به‌عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا کنار رفت. منندز به خنثی کردن بازگشت جو بایدن به سیاست عادی‌سازی با کوبا در دوره اوباما کمک کرد.

دولت بایدن در ماه اکتبر گذشته با لغو تحریم‌ها علیه ونزوئلا در ازای بازگشت دولت به گفت‌وگو با مخالفان و تعهد به شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری ماه جولای موافقت کرد.

این توافق به متحد کردن مخالفان ونزوئلا قبل از رأی‌گیری کمک کرد، حتی پس از اینکه مادورو بخشی از آن را نقض کرد و برخی تحریم‌ها دوباره اعمال شدند.