loader image

جستجو

Sanctioning Iran's global oil transportation network

وال استریت ژورنال:
تحریم شبکه جهانی حمل نفت ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشت تازه خود با اشاره به تحریم شبکه جهانی حمل نفت ایران،‌ نوشت: عملیات تحریم‌گریز ایران از طریق عراق، 25 درصد از صادرات نفت تهران را تشکیل می‌داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «ایال تالی» نوشت: آمریکا در حال بررسی تحریم‌هایی است که یک تاجر مستقر در امارات و شبکه‌ای از شرکت‌های مظنون به کمک به صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس اسناد شرکتی بررسی شده توسط وال استریت ژورنال، داده‌های حمل ونقل، شرکت‌ها و افراد تحت نظارت از انتقال نفت از کشتی به کشتی در آب‌های بین عراق و ایران و سپس جعل اسناد برای مخفی کردن منشا محموله استفاده کرده‌اند.

با این حال، در داخل دولت، توافق نظری در مورد طرح‌هایی برای هدف قرار دادن این نوع عملیات مشکوک تحریمی وجود ندارد.

«رابرت گرین‌وین» -مدیر سابق ارشد سیاست غرب‌آسیا- گفت که عملیات تحریم‌گریز ایران از طریق عراق، 25 درصد از صادرات نفت تهران را تشکیل می‌داد.

بسیاری از نفت ترکیبی ایران که شامل نفت خام و پالایش‌شده بود، توسط مشتریان آسیایی خریداری شد، اما بر اساس اسناد و مدارک، شرکت‌های غربی مانند اکسون موبیل، کوخ و شل نیز در این معاملات شرکت داشتند.

آن شرکت‌های غربی یا معاملاتی را برای شرکت‌های درگیر در ترکیب نفت انجام می‌دادند، یا به عنوان دلال‌های حمل‌و‌نقل شخص ثالث عمل می‌کردند یا نفت مخلوط را خریداری می‌کردند.

هیچ ادعایی مبنی بر نقض عمدی تحریم‌ها توسط شرکت‌های غربی وجود ندارد.

به گفته افراد مطلع، مقامات آمریکایی معتقدند که مرد پشت عملیات مخلوط کردن نفت، «سلیم احمد سعید» یک شهروند بریتانیایی عراقی‌الاصل و تعدادی از شرکت‌هایی است که آدرس‌های ایمیل و شرکت‌هایش را با شرکت‌های او به اشتراک می‌گذارند، از جمله خدمات کشیرانی العراقی FZE، معروف به  AISSOT.

احمد سعید در ایمیل‌هایی به وال استریت ژورنال، مالکیت AISSOT یا نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران را با هر یک از شرکت‌های تحت مالکیت یا تحت کنترل خود رد کرد. او گفت: «شرکت‌های من به هیچ وجه نفت ایران را با نقض تحریم‌های آمریکا ارسال نکرده‌اند و تمامی مبادلات من با عراق کاملاً قانونی بوده است.»

شرکت AISSOT، یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت دولتی نفتکش‌های عراقی و شرکت حمل و نقل دریایی نفت عرب بود که مالکان اصلی آن شامل چندین کشور خلیج‌فارس هستند.

این سرمایه‌گذاری مشترک، عراق را به یک بازیگر بین‌المللی بزرگ در بخش حمل‌و‌نقل انرژی تبدیل می‌کرد. مقامات فعلی و سابق آمریکا و عراق می‌گویند که این سرمایه‌گذاری واقعا وسیله‌ای برای کمک به صادرات نفت ایران بود.

AISSOT  در بیانیه‌ای در سال 2020 اعلام کرد که نه این شرکت و نه شرکت‌های وابسته به آن در هیچ فعالیت تحت تحریمی، از جمله تجارت صادرات انرژی ایران دخیل نیستند و این اتهامات را بی اساس و نادرست خواند.

اما بسیاری از کارمندان ارشد سابق گفتند که احمد سعید این شرکت را کنترل می‌کند.

به گفته کارمندان سابق، گزارش‌های کشتیرانی خصوصی با استناد به داده‌های ماهواره‌ای و اسناد رسمی ثبت کشتی، نفت‌کش‌ها هنگام عبور از خلیج فارس، رهیاب‌های خود را متوقف می‌کنند و سپس از اسناد جعلی برای اعلام محموله‌ها به عنوان عراقی استفاده می‌کنند.

الوان، رئیس سابق عملیات AISSOT در عراق گفت: «قاچاقچیان برای فرآورده‌های نفتی قاچاق ایران اسناد عراقی یا عمانی را دریافت می‌کنند.»

یکی از کشتی‌هایی که گمان می‌رود درگیر بوده، نفتکشی به نام بابل بود که داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد که بین سال‌های 2017 تا آگوست 2020 توسط Rhine Shipping DMCC، شرکتی متعلق به احمد سعید، اداره می‌شد.