loader image

جستجو

Israel's fear of the new US agreement with Iran

میدل ایست فروم:
ترس اسرائیل از توافق جدید آمریکا با ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست فروم» نوشت: اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر هشدار درباره تحولات ایران که می‌تواند جرقه‌ای برای اقدام نظامی شود،در هفته‌های اخیر و در بحبوحه سیگنال‌هایی مبنی بر اینکه واشنگتن و تهران در حال حرکت به فصل جدیدی در مذاکرات هسته‌ای هستند، تقویت شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست فروم در مطلب تازه خود به‌قلم «لازار برمن» نوشت: نشانه‌ها به مسیری نگران‌کننده برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اشاره می‌کنند.

انبوهی از گزارش‌ها و ملاقات‌ها و اعلامیه‌ای نشان می‌دهد که آمریکا به سمت یک توافق جدید با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش حرکت می‌کند و مقامات اسرائیلی این نگرانی را دارند که واشنگتن به خواسته‌های کلیدی تهران برای نهایی کردن این پیمان سر تسلیم فرود می‌آورد.

سؤالی که برای سیاست‌گذاران اسرائیلی پیش می‌آید این است که طرفین چقدر در این مسیر پیشرفت داشته‌اند. مقامات اسرائیلی آشکارا نگران هستند، به‌ویژه پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته تصمیم گرفت تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم ساخت بشر کشف‌شده در مریوان، حدود 525 کیلومتری (325 مایلی) جنوب شرقی تهران پایان دهد.

تحلیلگران بارها مریوان را به برنامه هسته‌ای نظامی مخفی ایران مرتبط دانسته و ایران را به انجام آزمایش‌های انفجاری قوی در آنجا در اوایل دهه 2000 متهم کرده بودند.

یک مقام اسرائیلی روز جمعه، یک روز پس‌ازآن که «لیور هیات» -سخنگوی وزارت امور خارجه- «رافائل ماریانو گروسی»- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- را متهم کرد که در برابر فشارهای سیاسی ایران تسلیم شده است، به تایمز اسرائیل گفت: «ما از آسیب‌هایی که به جایگاه حرفه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد شده بسیار ناراحت هستیم.»

اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر هشدار درباره تحولات ایران که می‌تواند جرقه‌ای برای اقدام نظامی شود، در هفته‌های اخیر و در بحبوحه سیگنال‌هایی مبنی بر اینکه واشنگتن و تهران در حال حرکت به فصل جدیدی در مذاکرات هسته‌ای هستند، تقویت شده است.

«بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی- در پیامی ویدئویی کوتاه در روز پنج‌شنبه گفت: «من تمام گزارش‌ها درباره ایران را می‌شنوم، بنابراین یک پیام تند و واضح برای ایران و جامعه بین‌الملل دارم: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای آنچه را که باید انجام می‌دهد.»

هم‌زمان، به نظر می‌رسد تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری عادی‌سازی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان تشدید شده است، درحالی‌که برخی آن را تحولی مرتبط می‌دانند که هدف آن جبران خسارت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای توافق هسته‌ای است؛

اما یک مقام اسرائیلی در این هفته ابراز نگرانی کرد که از حرکت به سمت عادی‌سازی با عربستان به‌عنوان ژستی برای کاهش حیرت اورشلیم از توافق هسته‌ای جدید استفاده می‌شود.