loader image

جستجو

What is the significance of Canada calling IRGC terrorists

المانیتور:
تروریستی نامیدن سپاه از سوی کانادا چه اهمیتی دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در مطلب تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که تروریستی نامیدن سپاه از سوی کانادا چه اهمیتی دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه المانیتور در مطلب تازه خود به‌قلم «آدام لوسنت» نوشت: کانادا روز چهارشنبه سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد، اقدامی که ارزش نمادین چشمگیری برای ایرانیان خارج از کشور دارد، اما ممکن است تأثیر قابل‌توجهی بر این سازمان نداشته باشد.

«دومینیک لبلانک» -وزیر امنیت عمومی- این خبر را اعلام کرد و گفت: «این اقدام پیامی قوی است مبنی بر اینکه کانادا از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، برای مبارزه با گروه تروریستی سپاه پاسداران استفاده خواهد کرد.»

بر اساس این اقدام، افراد می‌توانند به حمایت مالی یا مادی از سپاه متهم شوند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داد، دولت ایران روز پنج‌شنبه سفیر ایتالیا در تهران را که حافظ منافع کانادا در این کشور است، در اعتراض به این کار احضار کرد.

«علی باقری کنی» -سرپرست وزارت امور خارجه- در پستی روز پنج‌شنبه در ایکس این اقدام را یک «تحریک بدخواهانه» خواند و افزود: «دولت کانادا مسئول عواقب این تصمیم تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه خواهد بود.»

بر اساس گزارش سی‌بی‌سی، فشارها بر جاستین ترودو و دولت حزب لیبرال او برای این کار سال‌ها از سوی جامعه ایرانی-کانادایی، حزب محافظه‌کار و خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ وجود داشته است.

حزب محافظه‌کار از ترودو انتقاد نمود که چرا سپاه را زودتر تروریستی اعلام نکرده است.

یک تحلیل‌گر گفت که زمان این کار «مشکوک» است. وی خاطرنشان کرد که کانادا پس از حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل، با اشاره به حمایت ایران از حماس این تصمیم را گرفت، اما نه پس از پرواز 752.

در سال 2022، کانادا ایران را به‌عنوان «نظامی که درگیر تروریسم و ​​نقض سیستماتیک یا فاحش حقوق بشر است»، معرفی کرد.

آمریکا در سال 2019 در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. پارلمان اروپا سال گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از اتحادیه اروپا خواست سپاه پاسداران را تروریستی بنامد، اگرچه این نهاد هنوز این کار را نکرده است.