loader image

جستجو

Turkey is becoming a vital arm in the Israeli-Iranian conflict

هاآرتص:
ترکیه به بازوی حیاتی مناقشه اسرائیل و ایران تبدیل می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» نوشت: نوار جدید ارتباطات ترکیه با اسرائیل و روابط رو به وخامت آن با ایران، ترکیه را به بازوی حیاتی در مبارزه اسرائیل علیه تروریسم ایران تبدیل می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود به‌قلم «زوی بارل» نوشت: مدت کوتاهی پس از سفر «تاریخی» «مولود چاووش اوغلو» -وزیر امور خارجه ترکیه‌ به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، این کشور هشدار شدیدی برای سفر به ترکیه صادر کرد. وزارت خارجه ترکیه متعجب و خشمگین شد.

چرا باید چنین هشداری علنی شود؟ با این تهدیدها می‌توان در پشت صحنه مبارزه کرد.

برخی در دولت ترکیه این هشدار سفر را به تمایل اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای آسیب رساندن به گردشگری ترکیه نسبت دادند که باعث بدتر شدن بحران اقتصادی این کشور می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، اطلاعاتی که موساد به ترکیه ارسال کرد، منجر به دستگیری جوخه‌ای شد که قصد انجام حملات تروریستی و قتل اسرائیلی‌ها را داشتند، بیشتر بخاطر انتقام از ترور دانشمندان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

این اولین بار نیست که همکاری بین تسلیحات اطلاعاتی دو کشور، از تروریسم ایران در خاک ترکیه جلوگیری می‌کند.

فعالیت عوامل ایرانی در ترکیه به اهداف اسرائیل محدود نمی‌شود.

با تبدیل‌شدن ترکیه به عنوان میدانی برای حمله ایران به اسرائیل، ترکیه مجبور است موضعی علنی و قاطع اتخاذ کند. این عملیات‌های ایران نه تنها حاکمیت ترکیه را به خطر می‌اندازد، بلکه برنامه‌های ترکیه برای تجدید و احیای روابط خود با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به خطر می‌اندازد و در عین حال به تنش‌های آتشین بین ترکیه و ایران دامن می‌زند.

این تنش‌ها اخیراً در حالی به اوج خود رسیده است که اردوغان قصد دارد یک عملیات نظامی ‌دیگر در خاک سوریه را آغاز کند تا هدف خود را برای ایجاد یک «منطقه امنیتی» در امتداد ترکیه محقق کند.

ایران به نوبه خود نگران است که ترکیه ممکن است به مناطق نزدیک حلب حمله کند و شبهه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران را بیرون راند.

نوار جدید ارتباطات ترکیه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و روابط رو به وخامت آن با ایران، ترکیه را به بازوی حیاتی در مبارزه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه تروریسم ایران تبدیل می‌کند.

ترکیه همچنان ایران را به عنوان یک شریک اقتصادی مهم و جزء اصلی در سیاست خارجی خود می‌داند که به دنبال روابط قوی با همه کشورهای منطقه است. اما آمریکا در تلاش است تا یک اتحاد دفاعی منطقه‌ای علیه ایران ایجاد کند.