loader image

جستجو

Turkey is on the verge of changes

دیسپچ:
ترکیه در آستانه تغییر و تحولات

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیسپچ» در یادداشت تازه خود به بررسی آخرین تغییر و تحولات جاری در ترکیه پرداخت و تاکید کرد: ترکیه احتمالاً تلاش خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا دوباره تقویت خواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه دیسپچ در یادداشت تازه خود به‌قلم «شارلوت لاوسون» نوشت: اکرم امام ‌اوغلو پس از غلبه بر کاندیدای انتخاب‌شده اردوغان برای شهرداری استانبول در سال 2019 به شهرت ملی دست یافت.

پس از اینکه یک کمیسیون انتخاباتی حزبی نتایج را به دلیل تقلب ادعایی لغو کرد، او در انتخابات تکراری تقریباً با 10 امتیاز پیروز شد.

اپوزیسیون اکنون امیدوار است که پیروزی‌های محلی مانند امام اوغلو را به موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ترکیه تبدیل کند.

تورم سالانه ترکیه در ماه گذشته با 85 درصد به بالاترین نرخ خود در یک ربع قرن اخیر رسید.

با این حال، اردوغان که کنترل بی‌سابقه‌ای بر سیاست پولی کشورش دارد، به این باور غیرمتعارف پایبند است که کاهش نرخ‌های بهره می‌تواند تورم را مهار کند.

رئیس‌جمهور از سیاست‌هایی مانند افزایش حداقل دستمزد و ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه برای مهار ضربه افزایش قیمت‌ها برای رأی‌دهندگان حمایت کرده است، اما برنامه‌های هزینه‌ها تنها مشکلاتی را که آن‌ها ‌به‌دنبال جبران آن هستند، تشدید می‌کند.

او از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه به پیروزی‌های دیپلماتیک دست یافته است؛ در حالی که به طور همزمان بر تنش‌های طولانی‌مدت با یونان، متحد ناتو و تهدید تشدید تنش در سوریه دامن می‌زند.

ارتش ترکیه در آخر هفته حملات هوایی را علیه مبارزان کرد در شمال سوریه و عراق انجام داد که براساس گزارش‌ها دست‌کم 45 نفر از جمله برخی از نیروهای ارتش سوریه کشته شدند.

وزارت دفاع ترکیه در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به عاملان احتمالی حمله تروریستی اخیر در استانبول نوشت: «حملات خائنانه رذل‌ها مورد بازخواست قرار می‌گیرد». مقامات دفاعی آمریکا بعداً گفتند که حملات در فاصله 300 متری پایگاهی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، انجام شد که با نیروهای دفاعی سوریه به رهبری کردها برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش و نظارت بر بازداشت‌شدگان این گروه همکاری می‌کنند.

«سوات کینیکلی اوغلو» -نماینده سابق حزب حاکم در پارلمان- درباره پیروزی اپوزیسیون گفت: در این شکی نیست که ترکیه به برخی از مواضع سنتی سیاست خارجی خود بازخواهد گشت.

ترکیه احتمالاً متحد قابل اعتمادتری در داخل ناتو خواهد بود.

ترکیه احتمالاً تلاش خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا دوباره تقویت خواهد کرد.

ترکیه در شرق مدیترانه یا جزایر دریای اژه با یونان کمتر تهاجمی خواهد بود.

ولادیمیر پوتین و اردوغان در ماه‌های اخیر به مجموعه‌ای از توافقات دست یافتند که انتظار می‌رود ضربه بحران مالی ترکیه را حداقل به طور موقت کاهش دهد.

شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه حداقل 5 میلیارد دلار از قرارداد 20 میلیارد دلاری برای ساخت نیروگاه برق در جنوب ترکیه را به دولت ترکیه پرداخت کرده است، چیزی که برخی از مفسران آن را «راه نجات مالی» برای اردوغان توصیف کردند.

این دو رهبر همچنین از برنامه‌هایی برای تبدیل ترکیه به یک «هاب گاز» با تحریم‌های غرب به صادرات انرژی روسیه خبر داده‌اند.

طبق گزارش‌ها، کرملین موافقت کرد که به اردوغان اجازه دهد تا پرداخت برخی از خرید گاز طبیعی را تا سال 2024 به تعویق بیندازد و قیمت انرژی را قبل از انتخابات پایین نگه دارد.

روسیه قبلاً بخشی از این معادله انتخاباتی شده است. این چیزی است که باید نگران امنیت، ثبات و عادلانه بودن انتخابات آینده باشد. شکی نیست که کرملین خواهان تغییر در آنکارا نیست.