loader image

جستجو

Turkey is increasing misunderstandings

استراتژی پیچ:
ترکیه سوء‌تفاهم‌ها را بیشتر می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

«استراتژی پیچ» در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه ترکیه سو‌ءتفاهم‌ها را بیشتر می‌کند، تاکید کرد:‌ اقدام نظامی جدید ترکیه در سوریه می‌تواند به رویارویی با نیروهای نیابتی ایران، به ویژه شبهه‌نظامیان شیعه در شمال غرب سوریه منجر شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ استراتژی پیچ در گزارش تازه خود نوشت: «اردوغان، رئیس‌جمهور» ترکیه بار دیگر متحدان خود در ناتو را ناامید کرد. این بار او پیشنهاد فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو را رد کرد.

پیوستن به ناتو مستلزم تایید همه‌ کشورهای عضو این پیمان است. اردوغان چندین روش را برای توجیه وتوی تلاش فنلاند و سوئد جهت پیوستن به ناتو امتحان کرده.

اما به نظر می‌رسد مشکل اصلی او این است که دو کشور نگرانی کافی برای سازمانی که آشکارا تهدیدی برای امنیت ترکیه است، نشان نمی‌دهند. فنلاند و سوئد هر دو به فعالان سیاسی کرد که با «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) در ارتباط هستند، اجازه می‌دهند داخل مرزهای خود فعالیت کنند. دولت ترکیه مدعی است که سوئد قصد دارد در سال 2023 بیش از 300 میلیون دلار به شبهه‌نظامیان کرد کمک کند.

ترکیه درخواست فنلاند برای ورود به ناتو را تایید کرده، زیرا فنلاندی‌ها میزبان هیچ تبعیدی سیاسی از ترکیه یا گروه‌هایی نیستند که این کشور آن‌ها را تروریست می‌داند.

اقدام نظامی جدید ترکیه در سوریه می‌تواند به رویارویی با نیروهای نیابتی ایران، به ویژه شبهه‌نظامیان شیعه در شمال غرب سوریه منجر شود.

اردوغان در 9 ژوئن اعلام کرد که ترکیه قصد دارد یک منطقه حائل مرزی به عرض 30 کیلومتر ایجاد کند. این به معنای بیرون راندن واحدهای شبهه‌نظامی یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه از منطقه حائل است.

اعتقاد بر این است که ترکیه چندین هزار پناهنده عرب سوری را که اکنون در این کشور هستند، به منطقه حائل جدید منتقل خواهد کرد. حزب مدافع خلق کرد سوریه را بازوی حزب کارگران کردستان می‌داند.

ایران از شبهه‌نظامیان شیعه در این منطقه حمایت می‌کند. حداقل یک منبع عربی معتقد است که ایران از ترکیه خواسته تا تهاجم را متوقف کند.

ترکیه هیچ علاقه‌ای به ایران ندارد، اما در هرج و مرج سوریه، مخالفان و دشمنان گهگاه با هم همکاری می‌کنند.

گفته می‌شود، ترکیه می‌داند که شبهه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به پایگاه‌های ترکیه در شمال عراق حمله کرده‌اند. یک حمله مشکوک در سال 2015 رخ داد. دیگری در آوریل 2022 رخ داد. آیا این قابل انکار است؟ ایران در تجارت جنگ نیابتی است.