loader image

جستجو

Putin's next escalation is coming

شورای آتلانتیک:
تشدید تنش بعدی پوتین در راه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مقاله‌ای ضمن بررسی این موضوع که تشدید تنش بعدی پوتین در راه است،‌نوشت:‌ یک تیم محتاط امنیت ملی به دنبال راه‌هایی برای مجازات قابل‌توجه روسیه و درعین‌حال، حفظ کنترل تشدید تنش است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده شورای آتلانتیک در مقاله‌ای به‌قلم «هانس بینندیک» «الکساندر ورشبو» نوشت: سنگ بنای استراتژی پوتین در جنگ علیه اوکراین تشدید تنش است.

همان‌طور که شکست‌های او افزایش می‌یابد، پرداختن به چند سؤال کلیدی مهم است: چگونه اوکراین و شرکای آن می‌توانند از تشدید بیشتر به سطح هسته‌ای جلوگیری کنند

و درعین‌حال، روسیه را از فرصتی برای به دست آوردن پیروزی محروم کنند و اگر چنین تشدیدهایی رخ دهد، غرب چگونه پاسخ خواهد داد؟

اوکراین از تسلیحاتی که آمریکا و متحدانش در ناتو ارائه کرده‌اند، برای انجام حملات متقابل موفق در منطقه خارکیف و در بخش‌هایی از منطقه خرسون استفاده کرده و برخی از دستاوردهای روسیه در اواسط تابستان در دونباس را پس گرفته است.

وضعیت میدان نبرد در حال حاضر برای مذاکره آماده نیست.

روسیه بیشترین انگیزه را برای برقراری آتش‌بسی دارد که به آن اجازه می‌دهد سرزمین اوکراینی را که اکنون اشغال کرده است، حفظ کند. پوتین تهدید به تشدید بیشتر کرده و به این معناست که احتمال دارد از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند؛ در این صورت، مجموعه‌ای از پاسخ‌ها به حمله هسته‌ای (یا استفاده از هر سلاح کشتار جمعی دیگری) در اختیار ناتو قرار خواهد گرفت.

این ترکیب به ماهیت حمله روسیه بستگی دارد. ابزارها به ترتیب صعودی شدت و خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

محکومیت دیپلماتیک به‌اتفاق آرا برای استفاده هسته‌ای در سازمان ملل، حذف روسیه از سازمان‌های بین‌المللی، حذف کامل این کشور از سیستم پیام‌رسانی مالی سوئیفت، تحمیل تحریم کامل تجاری و مالی بر روسیه (با حمایت چین و هند).

استفاده از دارایی‌های مالی توقیف‌شده روسیه برای بازسازی اوکراین، توافق بر سر تاریخ عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های دوربرد ناتو به‌منظور هدف قرار دادن مناطقی در روسیه، اعزام چند مشاور نظامی ناتو به اوکراین برای مأموریت‌های غیرجنگی، حمله به نیروهای روسیه در اوکراین با نیروهای ناتو و حمله به ناوگان دریای سیاه این کشور با هواپیماهای ناتو.

یک تیم محتاط امنیت ملی به دنبال راه‌هایی برای مجازات قابل‌توجه روسیه و درعین‌حال، حفظ کنترل تشدید تنش است. متحدان ممکن است تمایلی به حمایت از یک پاسخ هسته‌ای در نوع خود نداشته باشند، اما به‌منظور بازدارندگی، ناتو باید مقداری ابهام را در مورد آمادگی خود برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در برخی سناریوها حفظ کند.