loader image

جستجو

Intensifying US-China rivalry in the Pacific

انجمن شرق آسیا:
تشدید رقابت آمریکا و چین در اقیانوس آرام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

انجمن «شرق آسیا» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به تشدید رقابت امریکا و چین در اقیانوس آرام،‌ نوشت: در رقابت با پکن، واشنگتن از شبکه متحدان امنیتی و همفکر خود برای تمرکز بر اقیانوس آرام شمالی استفاده خواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، انجمن شرق آسیا در یادداشت تازه خود به‌قلم «دانگ هویا ژانگ» نوشت: دولت آمریکا، برنامه خود در اقیانوس آرام و هند را در فوریه 2022 منتشر کرد که اولویت‌های سیاست این کشور را در منطقه مشخص می‌کند.

این استراتژی نشان‌دهنده نگرانی این کشور در مورد چین است و تأکید می‌کند که تقویت تمرکز آمریکا تا حدی به دلیل این واقعیت است که اقیانوس آرام با چالش‌های فزاینده‌ای از جانب چین مواجه است.

وزارت دفاع در خط مقدم تعامل آمریکا با این اقیانوس قرار دارد. در آگوست 2020، «مارک اسپر» به‌عنوان -اولین وزیر دفاع آمریکا- از پالائو بازدید کرد.

او و رئیس‌جمهور پالائو، در اشاره‌ای پنهان به فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی، حمایت خود از نظم  بین‌المللی مبتنی بر قوانین را تأیید کردند. در ماه می 2021، وزارت امور خارجه طرح بازدارندگی اقیانوس آرام را معرفی کرد که اولویت با چین است.

در رقابت با چین، آمریکا از شبکه متحدان امنیتی و همفکر خود استفاده خواهد کرد. این کار اجازه می‌دهد تا بر اقیانوس آرام شمالی تمرکز کند.

در همین حال، تعامل چین با این منطقه در سال 2021 به رشد خود ادامه داد.«شی جین پینگ» -رئیس‌جمهور چین- با «فرانک باینیماراما» -نخست‌وزیر فیجی- در ماه ژوئن، «پادشاه تونگان توپو ششم»، «نخست‌وزیر جزایر سلیمان» در ماه سپتامبر و نخست‌وزیر پاپوآ گینه نو، جیمز ماراپه گفتگوهای تلفنی داشت.

به طور مشابه، تعامل چین با جزایر سلیمان به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. به دنبال شورش در نوامبر 2021، چین تیمی متشکل از 9 مشاور پلیس را به جزایر سلیمان اعزام کرد. پس از اعزام افسران پلیس چین در سال 2013 و افسران رابط پلیس در سپتامبر 2021 به فیجی، این دومین اعزام از این دست است.

برای مقابله با نفوذ چین، دولت آمریکا اعلام کرده است که سفارت خود در هونیارا که در جولای 1993 بسته شد را بازگشایی می‌کند.

در فوریه 2022، «وانگ ونبینگ» -سخنگوی امور خارجه چین-  از استراتژی کاخ سفید در قبال اقیانوس آرام به‌عنوان احیای ذهنیت جنگ سرد انتقاد کرد.

تحلیل‌های محققان چینی درباره استراتژی آمریکا در قبال اقیانوس هند-آرام هنوز منتشر نشده‌ است، اما احتمالاً آن‌ها به جای اقیانوس آرام، بر بخش«هند» تمرکز خواهند کرد.