loader image

جستجو

National security decisions for the next president

ریل کلیر دیفنس:
تصمیمات امنیت ملی برای رئیس‌جمهور آینده

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «ریل کلیر دیفنس» در یادداشتی به بررسی تصمیمات امنیت ملی برای رییس جمهو آینده پرداخت و عنوان کرد: رئیس‌جمهور بعدی با یک محیط امنیتی بین‌المللی با خطرات بی‌سابقه و رقابت ژئواستراتژیک با قدرت‌های محور و نیروهای نیابتی آن‌ها مواجه خواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه ریل کلیر دیفنس در یادداشتی به‌قلم « کریس ویلیامز» «مارک برکوویتز» نوشت: آمریکا اکنون با مجموعه بی‌سابقه‌ای از تهدیدات ملی، عملکردی و فراملی مواجه است.

آمریکا درگیر یک رقابت ژئواستراتژیک با مجموعه جدیدی از قدرت‌های محور است.

روسیه، چین، ایران و کره شمالی توسط حکومت‌های خودکامه با اهداف سیاسی تجدیدنظرطلبانه یا انحرافی برای تغییر نظام بین‌الملل به بهای منافع آمریکا رهبری می‌شوند.

روسیه و اوکراین

از زمان تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کمک‌های نظامی و اقتصادی و همچنین پشتیبانی اطلاعاتی حیاتی و دفاع سایبری به کی‌یف ارائه کرده است.

چنین کمک‌هایی برای بقای اوکراین ضروری بوده است. رئیس‌جمهور بعدی تعیین خواهد کرد که آیا آمریکا به حمایت از دفاع از اوکراین ادامه می‌دهد یا در عوض به‌دنبال یک‌راه‌حل مذاکره برای آن مناقشه است، حتی اگر چنین توافقی احتمالاً نتیجه‌ای کمتر رضایت‌بخش داشته باشد.

تنها رئیس‌جمهور می‌تواند در مورد استراتژی آمریکا برای درگیری در اوکراین تصمیم بگیرد. پوتین اما می‌تواند تشدید درگیری را انتخاب کند.

در واقع، او تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را افزایش داده است. تصمیم رئیس‌جمهور بعدی این است که آیا حمایت از اوکراین را حفظ کند یا افزایش دهد و خطر گسترش جنگ، فشار برای حل‌وفصل دیپلماتیک یا دستیابی به یک ‌راه‌حل را داشته باشد.

چین

چین رفتار تهاجمی خود را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تشدید می‌کند. تایوان برای تسلیم شدن به خواسته‌های پکن تحت‌فشار بی‌امان سیاسی، نظامی، دیپلماتیک قرارگرفته است.

 برنامه نوسازی نظامی چین نیروی فزاینده‌ای توانمند تولید کرده است که می‌تواند کارزار دفاع از تایوان یا دیگر متحدان و شرکای آمریکا در منطقه را به یک امر بسیار دشوار و خونین تبدیل کند.

تصمیمات رئیس‌جمهور بعدی این است که آیا از تایوان در برابر چین دفاع می‌کند، جایی که دفاع تایوان ازنظر اولویت‌های امنیتی آمریکا در مقایسه با اوکراین، کره جنوبی، ژاپن، ناتو یا اسرائیل و تعیین گام‌های لازم برای تضمین امنیت آمریکا مطابقت دارد. دولت‌ها می‌توانند تجاوز چین را بازدارند یا در صورت لزوم شکست دهند.

ایران

ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم در سراسر جهان است. تهران و نیروهای نیابتی آن بارها به نیروها و منافع آمریکا در غرب‌آسیا و سراسر جهان حمله کرده‌اند.

علاوه بر این، ایران نیز ممکن است ظرف چند ماه از داشتن یک یا چند سلاح هسته‌ای قابل‌استفاده برخوردار باشد.

اسرائیل نشان داده است که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد و در حال حاضر با نیروهای نیابتی ایران از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حزب‌الله مبارزه می‌کند.

آمریکا تحریم‌های اقتصادی و سایر تحریم‌ها علیه ایران را ‌به‌عنوان انگیزه کاهش داده است و به تعامل با ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهد.

برخی از مقامات استدلال کرده‌اند که آمریکا قدرت بازدارندگی خود را علیه ایران از دست داده است. فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا اخیراً به کمیته نیروهای مسلح سنا گفته است که اقدامات ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌ها در یمن باعث «همگرایی بحران‌ها» شده و آن را «بی‌ثبات‌ترین وضعیت در 50 سال اخیر» خواند.

رئیس‌جمهور بعدی باید تصمیم بگیرد که آیا آمریکا باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اقدام نظامی انجام دهد یا خیر.

آیا آمریکا باید فعالانه از حمله اسرائیل به اهداف هسته‌ای، موشکی و دیگر ایران از طریق اشتراک‌گذاری اطلاعات و/یا استفاده از هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکا حمایت کند؟

اگر حمله اسرائیل به انتقام‌جویی ایران علیه اسرائیل، عربستان، سایر دوستان در منطقه و همچنین نیروهای ما در خارج از کشور مستقر شود، چه اقدامات نظامی باید انجام شود.

کره شمالی

کره شمالی در حال توسعه سلاح‌های هسته‌ای و نیروهای موشکی خود، از جمله موشک‌هایی با برد برای حمله به شهرهای آمریکایی است. کیم جونگ اون مذاکرات بیشتر با آمریکا را رد کرده و تنش‌ها با کره جنوبی تشدید شده است.

رئیس‌جمهور بعدی باید تصمیم بگیرد که آیا آمریکا رویکرد فعلی به تعهدات امنیتی خود در قبال کره جنوبی، از جمله استقرار تقریباً 30 هزار نیروی آمریکایی در شبهه‌جزیره و گسترش رایزنی‌ها در مورد بازدارندگی هسته‌ای را حفظ خواهد کرد یا خیر.

چه اقداماتی باید برای تقویت نیروهای کره جنوبی و ژاپن انجام شود؛ و اینکه سیاست آمریکا در رابطه با توسعه زرادخانه هسته‌ای خود سئول چگونه باید باشد.

ناتو

اتحاد آتلانتیک سنگ بنای امنیت بین‌المللی است.

بااین‌حال، اعضای اروپایی ناتو اغلب نتوانسته‌اند به تعهدات مالی خود برای امنیت جمعی عمل کنند.

با توجه به درگیری‌های جاری در اوکراین، نزدیکی روسیه به مرزهایشان و منافع آمریکا در فراسوی اروپا، حفظ حمایت سیاسی داخلی آمریکا از ائتلاف مستلزم آن است که مسئولیت عادلانه‌تری را برای دفاع مشترک بر عهده بگیرند. تصمیمات رئیس‌جمهور بعدی شامل این است که آیا آمریکا بار مالی دفاع جمعی را تحمل خواهد کرد، اگر متحدان اروپایی آن به تعهدات مالی خود عمل نکنند.

نتیجه‌گیری

رئیس‌جمهور بعدی با یک محیط امنیتی بین‌المللی با خطرات بی‌سابقه و رقابت ژئواستراتژیک با قدرت‌های محور و نیروهای نیابتی آن‌ها مواجه خواهد شد.

از ‌رئیس‌جمهور بعدی خواسته می‌شود تا در مورد استراتژی آمریکا و اولویت‌های رقابتی در میان منافع حیاتی و بسیار مهم امنیت ملی تصمیمات سرنوشت‌‌سازی اتخاذ کند.

او باید عدم تطابق میان اهداف، راه‌ها و ابزارهای استراتژی امنیت ملی آمریکا را حل کند.

در نتیجه، کسانی که به‌دنبال مقام عالی ریاست‌جمهوری هستند، باید با مردم آمریکا و همچنین دوستان و متحدان ما در مورد اهداف و راهبردهای خود برای حفاظت از ملت و منافع آن در این دوران پرخطر شفاف باشند.