loader image

جستجو

Approval of Sweden's NATO membership bill

گاردین:
تصویب لایحه‌ عضویت سوئد در ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در گزارش تازه خود از تصویب لایحه عضویت سوئد در ناتو خبر داد و اعلام کرد: ترکیه و مجارستان تنها دو عضو اتحادیه اروپا هستند که قوای مقننه آن‌ها هنوز الحاق سوئد را امضا نکرده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه گاردین در گزارش تازه خود به‌قلم «وینتور» «بایر» نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با ارائه لایحه‌ای مبنی بر تائید عضویت به پارلمان برای تصویب، یکی از آخرین موانع را که مانع از پیوستن سوئد به ناتو‌‌‌‌‌شده بود، برطرف کرد.

این اقدام روز دوشنبه در راستای تعهدی بود که اردوغان به ناتو در اجلاس سران آن در ماه جولای انجام داد، زیرا گفت که این لایحه را برای تصویب به پارلمان پس از شروع مجدد پارلمان در ماه اکتبر ارسال خواهد کرد.

تصویب این لایحه از طریق پارلمان باید رسمی باشد، اما اردوغان سابقه‌ای در رد درخواست سوئد برای گرفتن امتیاز از آمریکا دارد، از جمله فروش اف-16 به آنکارا توافقی که در سنای آمریکا متوقف‌‌‌‌‌شده است.

رهبر ترکیه همچنین از سوئد خواستار تشدید استرداد پناه‌جویان کرد ساکن سوئد ‌‌‌‌‌شده است.

مقامات ترکیه اصرار دارند اقدامات سوئد برای سرکوب شبهه‌نظامیان غیرقانونی حزب کارگران کردستان کافی نبوده است.

‌‌ریاست‌جمهوری در شبکه اجتماعی ایکس که قبلاً توئیتر نامیده می‌شد، بدون اشاره به جزئیات نوشت: پروتکل الحاق سوئد به ناتو در تاریخ 23 اکتبر 2023 توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امضا شد و به مجمع ملی بزرگ ترکیه ارجاع شد.

ترکیه و مجارستان تنها دو عضو اتحادیه اروپا هستند که قوای مقننه آن‌ها هنوز الحاق سوئد را امضا نکرده‌اند.

رهبری مجارستان که از نزدیک با آنکارا در ارتباط است و رابطه خود را با مسکو حفظ می‌کند، سیگنال‌های متفاوتی در مورد اینکه چرا پاهای خود را کشیده است ارسال کرده است.

گاهی اوقات، دولت مجارستان استدلال می‌کرد که این فقط یک موضوع «فنی» است، اما در موارد دیگر شکایت‌هایی را مطرح کرد که سوئد از وضعیت دموکراسی مجارستان انتقاد کرده است.

اکثر ناظران تصور می‌کنند که مجارستان پشت ترکیه پنهان شده است و نمی‌خواهند ‌به‌عنوان تنها عضو ناتو که مانع عضویت سوئد می‌شود، افشا شود.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، بلافاصله از اقدام روز دوشنبه استقبال کرد و گفت که استکهلم مشتاقانه منتظر عضویت در ناتو است.

کریسترسون در ایکس نوشت: «اکنون باقی مانده است که پارلمان به این سؤال رسیدگی کند.»