loader image

جستجو

Tokayev's unprecedented interaction with the Persian Gulf countries

ای‌ یو ریپورتر
تعامل بی‌سابقه توکایف با کشورهای خلیج‌فارس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه « ای‌ یو ریپورتر» در یادداشت خود به بررسی تعامل بی‌سابقه توکایف با کشورهای خلیج فارس پرداخت و نوشت: قزاقستان به‌عنوان یکی از ده تولیدکننده بزرگ گندم و آرد در جهان، علاقه‌مند به افزایش حجم و دامنه صادرات کالاهای کشاورزی به کشورهای عربی است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ای‌ یو ریپورتر در یادداشت خود نوشت:  به گزارش مجموعه مطبوعاتی آکوردا، «توکایف» -رئیس‌جمهور قزاقستان- سخنان خود را در اولین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای آسیای میانه بیان کرد و اولویت‌های اصلی را برای همکاری بیشتر در روز 19 جولای در جده تشریح کرد.

توکایف از «بن سلمان» -پادشاه عربستان- و ولیعهد و نخست‌وزیر او، برای دیداری که گواه تمایل دوجانبه برای رساندن همکاری‌های چندجانبه به سطح کیفی جدیدی بود، تشکر کرد.

توکایف در کنار تشدید همکاری در داخل کشورهای آسیای میانه به تقویت ارتباط جهانی منطقه، تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌افزایی ظرفیت‌های آسیای میانه و فرصت‌های عظیم کشورهای خلیج‌فارس می‌تواند سطح بالاتری را برای مشارکت چندجانبه ما ایجاد کند.

همچنین با تمجید از تجارت پویا بین آسیای میانه و شورای همکاری خلیج‌فارس گفت که ارقام موجود، هنوز بیانگر پتانسیل واقعی نبوده است.

توکایف با تأکید بر لزوم افزایش دامنه کالاها برای تقویت تجارت متقابل، آمادگی قزاقستان را برای افزایش صادرات ۱۰۰ کالا به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشورهای خلیج‌فارس اعلام کرد و همچنین در مورد همکاری‌های سرمایه‌گذاری، به گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد اشاره کرد که نشان می‌دهد در سال گذشته 40 درصد افزایش سرمایه‌گذاری خالص در آسیای میانه وجود داشته که به 10 میلیارد دلار رسیده و قزاقستان 60 درصد را به خود اختصاص داده است.

کشورهای حوزه خلیج‌فارس، چیزی حدود 3.6 میلیارد دلار در اقتصاد قزاقستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

توکایف گفت که قزاقستان مشتاق ایجاد روابط سرمایه‌گذاری، انجام اصلاحات در مقیاس بزرگ برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

وبه شورای تجاری که اخیراً توسط قزاقستان و عربستان ایجاد شده، اشاره کرد که قرار است به بستری مهم برای بهره‌برداری از پتانسیل تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور تبدیل شود.

وی اطمینان داد که قزاقستان آماده راه‌اندازی سازوکارهای همکاری مشابه با همه کشورهای عضو خلیج‌فارس است و از شرکای خود دعوت کرد تا از ابزارهای پیشرفته مرکز مالی بین‌المللی آستانه، استفاده کنند.

در مورد بخش حمل و نقل و ترانزیت، توکایف بر تمرکز قزاقستان بر افزایش ظرفیت مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر ((TITR تأکید کرد.

او گفت: «ما قصد داریم به‌طور سیستماتیک جریان محموله را از طریق ظرفیت مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر افزایش دهیم و آن را تا سال 2030 به 500 هزار کانتینر در سال برسانیم.

قزاقستان همچنین اقداماتی را برای توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور با تشریح همکاری‌های انرژی، گفت که درآسیای میانه بیش از 30 میلیارد تن ذخایر نفتی اکتشاف شده و بیش از 20 تریلیون متر مکعب گاز دارد.

به گفته توکایف، قزاقستان به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در توافقنامه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک پلاس)، از همکاری با اعضای اوپک بسیار قدردانی می‌کند و آماده تعامل عمیق‌تر و جامع‌تر در زمینه انرژی سبز، به‌ویژه با توسعه‌دهنده سعودی (آکوا پاور)، در امارات است.

توکایف همچنین خاطرنشان کرد که قزاقستان همچنین در ارتقا و توسعه ظرفیت‌های جدید تولید، جذب تجربیات و فناوری‌های پیشرفته در اکتشافات زمین‌شناسی و تقویت صنعت مدرن پتروشیمی تخصص دارد.

و پیشنهاد خود را در اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای برای میزبانی یک مجمع بین‌المللی انرژی در قزاقستان یادآور شد و از صادرکنندگان نفت و گاز کشورهای عضو خلیج‌فارس برای شرکت در آن دعوت کرد.

توکایف گفت: قزاقستان به‌عنوان یکی از ده تولیدکننده بزرگ گندم و آرد در جهان، علاقه‌مند به افزایش حجم و دامنه صادرات کالاهای کشاورزی به کشورهای عربی است.

توکایف با تقاضای شرکای عرب در تولید، فرآوری و تأیید محصولات ارگانیک و حلال، همکاری در زمینه هماهنگ‌سازی استانداردها، مقررات فنی و سیستم‌های صدور گواهینامه موافقت کرد.

وی تأکید کرد که قزاقستان قظعا قادر است تا با استفاده از پتانسیل سازمان اسلامی امنیت غذایی (IOSF) همه وظایف خود را به‌طور مؤثر اجرا کند و هیچ‌گونه اختلالی با توجه به قوانین این سازمان رخ ندهد و تخلفات احتمالی قطعا در سطح صفر باقی خواهند ماند.
او از تلاش‌های فعالانه رهبری قطر به‌عنوان کشور رئیس اعضای خلیج‌فارس و از عربستان به دلیل مشارکت قابل‌توجه در حمایت از فعالیت‌های این کشور بسیار قدردانی کرد و آرزوی موفقیت و همکاری گسترده‌ای برای تمام کشورهای حاضر کرد.

توکایف با هدف ارتقای امنیت غذایی جهانی، ایجاد مکانیسمی برای جلسات وزرای کشاورزی به‌منظور گسترش همکاری‌ها در این زمینه پیشنهاد کرد.

توکایف گردشگری را یکی از صنایع با رشد سریع اقتصاد آسیای میانه با داشتن منابع گردشگری منحصربه‌فرد برشمرد و به‌قصد ارتقای محصول گردشگری در حوزه‌های فرهنگی، زیست محیطی، ورزشی، بهداشتی و تجاری اشاره کرد.

وی اعلام کرد که قزاقستان دسترسی بدون روادید را برای همه کشورهای خلیج‌فارس فراهم کرده و ارتباط هوایی مستقیم با پایتخت آن‌ها را برقرار کرده است.

توکایف در پایان گفت: «این ابتکارات، تعهد قزاقستان برای تقویت همکاری ما در تضمین رشد و شکوفایی متقابل را تأیید می‌کند.»

اولین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس با کشورهای آسیای میانه همچنین شامل سخنرانی‌های محمد بن سلمان، شاهزاده و نماینده پادشاه بحرین؛ ناصر بن حمد آل خلیفه تمیم، امیر قطر؛ بن حمد آل ثانی، ولیعهد کویت؛ مشعل الاحمد، معاون رئیس‌ امارات؛ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر و حاکم دبی؛ شاهزاده عمان و اسعد، معاون نخست‌وزیر این کشور؛

سعید، رئیس‌جمهور قرقیزستان؛ رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان؛ بردی محمد‌اف، رئیس‌جمهور ترکمنستان؛ میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان و جاسم البودایوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس بود. پس از این اجلاس، شرکت‌کنندگان بیانیه مشترکی را به تصویب رساندند.