loader image

جستجو

China-India interaction with Central Asia is vital

اندیشکده اوراسیا ریویو
تعامل چین و هند با آسیای میانه حیاتی است  

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در یادداشت خود با اشاره به اینکه تعامل چین و هند با آسیای میانه حیاتی است، تاکید کرد: پکن و دهلی‌نو هر دو ارزش ژئوپلیتیکی و رقابت بالقوه را در همسایگی آسیای میانه خود می­‌بینند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده اوراسیا ریویو در یادداشت تازه خود به‌قلم «عادل خان میانخیل» نوشت: جمهوری‌های آسیای میانه متشکل از قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، جایگاه مهمی در چارچوب‌های ژئوپلیتیکی هند و چین دارند.

پس از اعلام خروج نظامی آمریکا از افغانستان، هند و چین موج جدیدی از تعاملات دیپلماتیک را با این جمهوری­‌ها آغاز کرده­‌اند.

چین در جولای 2020 یک گفتگوی جدید 1+5 را با آن­ها برقرار کرد.

دومین نشست چین در 12 می 2021 برگزار شد. این نشست بر موضوعاتی چون همکاری، کووید-19 و اتخاذ یک رویکرد سیاسی فراگیر در تعامل با افغانستان متمرکز بود. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در 25 ژانویه 2022 یک نشست مجازی با رهبران آسیای میانه برگزار کرد و به دنبال همکاری در مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت منطقه بود.

هند میزبان اولین نشست مجازی اجلاس هند و آسیای میانه با حضور سران کشورها در قالب «1+5» بود. محور اصلی این اجلاس، تحولات افغانستان و توسعه بندر چابهار در ایران بود که رقیب بندر گوادر در پاکستان است که با سرمایه­‌گذاری چین ساخته می­شود.

هند روابط خود در آسیای میانه را به­‌عنوان تعامل از طریق سیاست «همسایگی گسترده» توصیف کرده است. چین و هند هر دو ارزش ژئوپلیتیکی و رقابت بالقوه را در همسایگی آسیای میانه خود می­بینند.

حضور آمریکا در افغانستان، قبلاً مانع از فعالیت­های تعامل اقتصادی چین با آسیای میانه می­شد. اما با رفتن این کشور و عدم اطمینان در مورد رفتار طالبان، چین ترتیبات نهادی «1+5» را برای ایجاد حائلی در مرز غربی خود ایجاد کرد.

هند پس از تهاجم آمریکا در سال 2001، سرمایه­گذاری زیادی در پروژه­های توسعه‌­ای افغانستان انجام داد. پارادایم امنیتی هند، مستلزم ایمن­‌سازی مرز شمال غربی آن است.

چین از قبل به اهمیت مشارکت با افغانستان پی برده و کمک‌­های بشردوستانه به این کشور را افزایش داده است. تا زمانی که علت تهدید از طریق استراتژی تعامل خنثی نشود، همه ترتیبات نهادی که ثبات را تضمین می‌کنند، موثر و پایدار نخواهند بود.

افغانستان هنوز هم موقعیت محوری در تضمین ثبات منطقه دارد. وضعیت در حال حاضر مخاطره­آمیزتر شده است. اگر این کشور به حال خود رها شود، ممکن است اثراتی بر جای بگذارد که کل منطقه را بی­ثبات کند.