loader image

جستجو

NATO commitment regarding the damage of the Finland-Estonia gas pipeline

گاردین:
تعهد ناتو درمورد آسیب خط لوله گاز فنلاند-استونی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در گزارش خود  با اشاره به کاهش ناگهانی فشار گاز در فنلاند، به‌نقل از دبیرکل ناتو، خبر داد: اگر آسیب به بالتیک کانکتور ثابت شود که حمله ای به زیرساخت های حیاتی ناتو است با یک واکنش متحد و مصمم ناتو مواجه خواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه گاردین در گزارش خود به‌قلم «جان هنلی» خبر داد: ناتو قول داده است که اگر آسیب به خط لوله گاز زیردریایی بین فنلاند و استونی عمدی باشد، پاسخی «قاطعانه» خواهد داد، زیرا محققان می‌گویند آثاری از «نیروی خارجی و مکانیکی» در بستر دریا پیدا شده است.

در میان گمانه زنی های گسترده رسانه‌ها در مورد احتمال خرابکاری روسیه، ریستو لوهی از دفتر ملی تحقیقات فنلاند در یک کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه در هلسینکی گفت: «دلایلی وجود دارد که گمان کنیم یک نیروی خارجی … باعث خسارت شده است.»

وی افزود، «به نظر می‌رسد که این نیرو مکانیکی بوده است، نه یک انفجار»؛ اما لاردوت گفت که تحقیقات در مورد خرابکاری تشدید‌‌شده در «مراحل فنی بسیار اولیه» خود است و به دلیل آب و هوای نامناسب و منطقه وسیع جستجو ممکن است چندین روز دیگر طول بکشد.

مقامات فنلاند روز سه‌شنبه اعلام کردند که کاهش ناگهانی فشار در خط لوله که در روز یکشنبه ثبت شد، ناشی از آسیب‌های گسترده بوده است که «به نظر می‌رسد عمدی بوده است».

«ینس استولتنبرگ» -دبیرکل ناتو- روز چهارشنبه گفت که اگر آسیب به بالتیک کانکتور «ثابت شود که حمله ای به زیرساخت های حیاتی ناتو است … با یک واکنش متحد و مصمم ناتو مواجه خواهد شد.»

این حادثه کمی بیش از یک سال پس از انفجارهای زیرآبی رخ داد که سه خط لوله از چهار خط لوله نورد استریم 1 و نورد استریم 2 را که مجرای اصلی صادرات گاز فسیلی روسیه به اروپای غربی است، تشکیل می‌دهند و گاز را به دریای بالتیک پرتاب کرد، رخ داد.

سطح آمادگی فنلاند روز چهارشنبه پس از نشست فوق‌العاده کمیته وزیران در سطح بالا در زمینه سیاست خارجی و امنیتی افزایش یافت، اما امنیت تامین انرژی این کشور که گاز تنها 5 درصد آن را تشکیل می‌دهد پایدار ارزیابی شد.

رئیس آژانس، رابین لاردوت، گفت که آثاری در بستر دریا در محل آسیب به خط لوله بالتیک کانکتور پیدا شده است. اپراتورهای آن گفتند که تعمیر خط لوله حداقل 5 ماه طول می‌کشد، به این معنی که بعید است تا ماه آوریل سال 2024 دوباره راه اندازی شود.