loader image

جستجو

Fundamental changes in the UAE with the new government

اندیشکده واشنگتن:
تغییرات اساسی امارات با روی کار آمدن دولت جدید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده واشنگتن در یادداشت خود نوشت: محمدبن زاید از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت می‌‌کند و به خرید تسلیحات از چین علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده واشنگتن در یادداشت خود به‌قلم «سایمون هندرسون» نوشت:  پس از مرگ «خلیفه بن زاید آل نهیان»  -رئیس‌جمهور امارات – در 13 می، «ولیعهد محمد بن زاید»، برای یک دوره پنج ساله به‌عنوان جانشین وی انتخاب شد.

طی چند سال گذشته، محمد بن زاید بخش زیادی از وظایف خلیفه را انجام می‌داد، زیرا خلیفه پس از سکته مغزی «که اولین بار در سال 2014 اتفاق افتاد»، به‌شدت ناتوان بود و به‌ندرت در انظار عمومی ظاهر می‌شد.

در آن سال‌ها بود که محمد بن زاید به‌تدریج به رهبر واقعی امارات تبدیل شد و از ثروت نفت و هوش دیپلماتیک برای موفقیت‌هایی مانند توا‌فقنامه آبراهام با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) استفاده کرد.

او همچنین علی‌رغم جمعیت کوچک شهروندی امارات که حدود یک میلیون نفر بود، بر تغییرات سیاسی در سودان و سایر کشورهای منطقه تأثیر مهمی گذاشت.

حال این سوال مهم مطرح می‌شود که ولیعهد بعدی ابوظبی چه کسی خواهد بود؟ زمانی که محمد بن زاید این سمت را بر عهده گرفت، او توسط خلیفه پیشین انتخاب نشد.

در عوض، او در سال 2003 توسط «شیخ زاید بن سلطان آل نهیان» -به‌عنوان جانشین ولیعهد- معرفی شد. یک سال بعد، با مرگ زاید و خلیفه جانشین، او به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

اکنون محمد بن زاید باید تصمیم بگیرد که آیا یکی از پنج برادر تنی یا به احتمال بسیار کمتر یکی از چندین برادر ناتنی خود را انتخاب کند.

از طرف دیگر، او می‌تواند یکی از چهار پسر خود را که بزرگ‌ترین آن‌ها خالد و ضیاب هستند، منصوب کند.

وی قصد دارد عربستان را به مرکز تجاری شبهه‌جزیره عربستان تبدیل کند، اما این موضوع موقعیت امارات و به‌ویژه دبی را تضعیف می‌کند. در نتیجه، این تصمیم او با اعتراضاتی در داخل کشور همراه شده است.

این تغییرات برای واشنگتن هم چالش مهمی ایجاد کرده است. این چالش دو علت مهم دارد، ظاهرا امارات از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت می‌‌کند و به خرید تسلیحات از چین علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهد.