loader image

جستجو

Strengthening relations between Putin and Iran

کی‌یف پست:
تقویت روابط پوتین و ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «کی‌یف پست» در یادداشتی بااشاره به تقویت روابط پوتین و ایران، نوشت: روسیه، در تلاش است تا روابط خود را با شرق جهانی و جنوب جهانی تعمیق بخشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه کی‌ِیف پست در یادداشتی درباره تقویت روابط روسیه و ایران، نوشت: «ولادیمیر پوتین» روسیه روز جمعه (11 اکتبر) در ترکمنستان با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران گفت و گو کرد.

جایی که رهبران دو کشور از روابط اقتصادی رو به رشد و دیدگاه‌های مشابه در امور جهانی با کشورهایشان استقبال کردند.

در تضاد با اقدامات واشنگتن و اتحادیه اروپا بر سر جنگ روسیه در اوکراین، پوتین این موضوع را بخشی از یک مبارزه وجودی گسترده‌تر علیه غرب می‌داند.

پوتین، در تلاش است تا روابط خود را با شرق جهانی و جنوب جهانی تعمیق بخشد.

پوتین که کشورش میزبان نشست سران کشورهای بریکس در کازان در تاریخ 22 تا 24 اکتبر است، از پزشکیان دعوت کرد تا برای یک سفر رسمی به روسیه بیاید.

پزشکیان به پوتین گفت: «از نظر اقتصادی و فرهنگی، ارتباطات ما روز به روز تقویت و قوی‌تر می‌شود.»

وی گفت: «روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران ارشد دو کشور باید برای تقویت این روابط تسریع شود.»

خبرگزاری تاس روسیه در گزارشی به نقل از رئیس جمهور ایران گفت که دو طرف برای تقویت همکاری‌ها در تعدادی از زمینه‌ها به توافق رسیده‌اند. «ما تعامل سازنده ای داریم؛ ما توافق کردیم که تکمیل پروژه‌ها در بخش گاز، ساخت و ساز راه و راه‌آهن، نمک‌زدایی و سایر پروژه‌های مرتبط با انرژی، پتروشیمی و برق را تسریع کنیم.»

پزشکیان ماه گذشته کشورش را متعهد به روابط عمیق‌تر با روسیه برای مقابله با تحریم‌های غرب کرد. دو کشور می‌گویند که به امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک نزدیک شده‌اند، چیزی که پزشکیان روز جمعه گفت که امیدوار است در نشست بریکس در روسیه نهایی شود.

آمریکا به روابط رو به رشد مسکو با تهران با نگرانی نگاه می‌کند. این کشور ایران را متهم کرده است که به روسیه موشک‌های بالستیک برای استفاده در درگیری‌های اوکراین داده است، اما تهران آن را رد کرده است.

روسیه می‌گوید همکاری با ایران در همه زمینه‌ها در حال گسترش است. پوتین در حاشیه کنفرانس عشق آباد به پزشکیان گفت: «ما فعالانه در عرصه بین‌المللی با هم کار می‌کنیم و ارزیابی‌های ما از رویدادهای جاری در جهان اغلب بسیار نزدیک است.‌»

به گزارش ایرنا، پزشکیان خاطرنشان کرد: «ایران و روسیه ظرفیت‌های مکمل قابل‌توجهی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.

پوتین گفت: روسیه از «گسترده‌ترین بحث بین‌المللی ممکن» در مورد جهان چندقطبی در حال ظهور حمایت می‌کند و آماده بحث در مورد این تغییرات در مجامع مختلف از جمله کشورهای مشترک المنافع، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس است.