loader image

جستجو

A failed attempt at a declaration of peace between Russia and Ukraine

مدرن پالیسی:
تلاشی ناموفق برای بیانیه صلح بین روسیه و اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «مدرن پالیسی» در گزارش تازه خود از تلاش ناموفق برای بیانیه صلح بین روسیه و اوکراین خبر داد و اعلام کرد: دو سال پس از جنگ، هر دو کشور به سختی می‌توانند زمینه مشترکی برای مذاکرات و تعامل صلح‌آمیز پیدا کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه مدرن پالیسی در گزارش تازه خود به‌قلم «حنان سلیم » خبر داد: درگیری کنونی روسیه و اوکراین ریشه‌های تاریخی طولانی و منافع ژئوپلیتیکی جنگ سرد دارد از جمله تمایل اوکراین به ادغام با ناتو منجر به تیرگی روابط با روسیه شد.

فدراسیون روسیه ادغام اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو را تهدیدی مستقیم برای منافع ژئوپلیتیکی و ملی خود در منطقه اوراسیا می‌داند.

تحت رهبری پوتین، روسیه یک سیاست خارجی تهاجمی را در قبال اوکراین در پیش گرفت که منجر به الحاق کریمه در سال 2014 شد.

یکی از رویدادهای اخیر شامل مجروح شدن چهار کارمند وزارت دفاع روسیه بر اثر گلوله‌باران اوکراین در منطقه دونتسک بود، در حالی که یک موشک روسیه به سمت جنوب شرقی اوکراین هفت غیرنظامی از جمله سه کودک و چندین تلفات را برجای گذاشت.

دو سال پس از جنگ، هر دو کشور به سختی می‌توانند زمینه مشترکی برای مذاکرات و تعامل صلح‌آمیز پیدا کنند.

اوکراین با تمرکز بر بحث حول حاکمیت و تمامیت ارضی وجهه خود را در سطح بین‌المللی حفظ کرده است، در حالی که سیاست‌های قاطعانه روسیه خشم سازمان‌هایی مانند اتحادیه اروپا و ناتو را برانگیخته است.

روزهای 15 و 16 ژوئن 2024 آغاز جدیدی برای امید بود زیرا کشورهای مستقل و سازمان‌های بین‌المللی در سوئیس گرد هم آمدند تا راه را برای صلح به سمت درگیری روسیه و اوکراین هموار کنند.

تقریباً 100 کشور در این بیانیه شرکت کردند، در حالی که چند کشور مانند هند، عربستان و آفریقای جنوبی از امضای این سند خودداری کردند.

هند و عربستان به نمایندگی از وزرای خارجه مربوطه خود از غیبت روسیه ابراز ناراحتی کردند. از سوی دیگر، آفریقای جنوبی امضای خود را به دلیل حضور اسرائیل در بیانیه صلح رد کرد، زیرا اسرائیل در حال حاضر چندین اتهام نقض حقوق بشر در درگیری‌های جاری با فلسطین دارد.

به‌طور مشابه، سه کشور از جمله رواندا، عراق و اردن از معاهده بیانیه صلح اوکراین بدون توضیح بیشتر خارج شدند.