loader image

جستجو

Israel's ceaseless efforts to thwart the JCPOA1

هاآرتص:
تلاش بی‌وقفه اسرائیل برای خنثی کردن برجام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

 روزنامه «هاآرتص» در مطلب خود به تلاش بی‌وقفه اسرائیل برای خنثی کردن برجام، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در مطلب خود به‌قلم «جاناتان لیز» نوشت: برای مقام‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) معلوم نیست که آیا درخواست ایران از ناظر اتمی سازمان ملل برای بستن پرونده‌اش علیه این کشور احتمالا منجر به فروپاشی مذاکرات توافق هسته‌ای جدید می‌شود یا نه.

یکی از مقام‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که از مذاکرات مطلع است، گفت: «هرچند که به نظر می‌رسد توافق رو به مرگ است، اما هنوز خیلی مانده تا نابودی آن اعلام شود. طرف‌های زیادی هستند که منافعی در این توافق دارند و آن‌ها تلاش خواهند کرد آن را در دوره پیش‌رو احیا کنند.»

یکی منبع دیگر اسرائیلی اخیر این ارزیابی را تکرار کرده که مذاکرات می‌تواند تا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای در نوامبر به تعویق بیفتد و انتظار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این است که آمریکا می‌خواهد هر چه زودتر این توافق را امضا کند تا این موضوع را پشت سر بگذارد، اما ایران به دنبال این است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد امضای توافق جدید یا خروج از آن، دستاوردهای بیشتری کسب کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هنوز مدعی است که هرچند ایران گام‌هایی را برای آماده کردن افکار عمومی جهت امضای احتمالی توافق برداشته، اما شکاف بین طرف‌ها در مورد چند موضوع کلیدی هم‌چنان زیاد است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به هر طریقی سعی می‌کند این توافق را خنثی کند. انتظار می‌رود که «دیوید بارنیا» -رییس موساد- روز دوشنبه برای یک سلسله دیدار با مقامات آمریکایی در این زمینه راهی واشنگتن شد.

بارنیا سومین فرستاده اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است که طی دو هفته گذشته و برای اعمال فشار بر مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد این توافق‌ فرستاده می‌شود.

با توجه به این بلاتکلیفی است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تلاش می‌کند توافق را از روش‌های دیگری تضعیف کند.

مقام‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) طی چند روز گذشته درخواست‌هایی از دولت آمریکا داشته‌اند تا بندهای موجود در پیش‌نویس تشدید شوند، به خصوص که لغو تحریم‌های اصلی علیه ایران بعد از رسیدن به توافق به تعویق بیفتد. در حال حاضر، قرار است که لغو این تحریم‌ها طی چهار مرحله انجام شود.

دیگر منابع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌گویند که به تعویق افتادن توافق تا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به نفع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بوده و یک هدف مهم است.

اگر جمهوری‌خواهان اکثریت قابل‌توجهی را در  کنگره به دست آورند، برای جو بایدن، خیلی سخت‌تر خواهد شد حمایت اکثریت کنگره را از این توافق به دست آورد.

مقامات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به عامل دیگری نیز توجه دارند که می‌تواند موجب مخالفت دولت آمریکا با این توافق شود.

اخیرا جر و بحث جدی در محافل قدرت آمریکا در خصوص نگرانی از روسیه در گرفته و اینکه مسکو می‌تواند از این توافق سود جوید و برداشته شدن تحریم‌ها باعث می‌شود تا ایران به «پناهگاهی» برای روسیه تبدیل شود و آن دسته از فعالیت‌هایش که به‌شدت به واسطه تحریم‌ها لطمه دیده‌اند را در این پناهگاه انجام دهد.

این تحریم‌ها از سوی آمریکا و اروپا و به خاطر جنگ روسیه در اوکراین وضع شده‌اند.

منابع اسرائیلی معتقدند ایران سعی خواهد کرد از بحران ناشی از تحریم‌های بین‌المللی سود جوید تا سامانه‌ ضد هوایی اس-400 روسیه را خریداری کند.

ایران پیش از این چندین بار برای خرید این سامانه‌ تلاش کرده بود، اما موفق نشده بود. در حال حاضر، هیچ مدرکی دال بر مذاکره در مورد چنین توافقی وجود ندارد.