loader image

جستجو

NATO jets attempt to intercept two Russian Sukhoi 30 planes

نیوزویک:
تلاش جت‌های ناتو برای رهگیری دو هواپیمای سوخو 30 روسی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در گزارشی از تلاش جت‌های ناتو برای رهگیری دو هواپمیای سوخو30 روسی خبر داد و اعلام کرد: ماه گذشته فنلاند و سوئد، جدیدترین اعضای ناتو، دو هواپیمای روسیه را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کردند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در گزارشی به‌قلم «مارثا مک‌هاردی» خبر داد: نیروی هوایی برلین اعلام کرد سوئد و آلمان روز شنبه با جت‌های جنگنده خود برای رهگیری هواپیماهای روسی اقدام کردند.

نیروی هوایی آلمان روز شنبه آخرین رویارویی هوایی بین نیروهای متفقین و ارتش روسیه را فاش کرد و در پستی در ایکس، نوشت که دو هواپیمای یوروفایتر آلمانی دو جنگنده سوخو 30 روسیه را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی شناسایی کردند.

نیروی هوایی آلمان در ایکس نوشت: خلبانان سو خو رفتاری نامطلوبی داشتند اما نه تهاجمی.

این پست با تصویری از دو جت روسی همراه بود. مشخص نیست که آن‌ها سلاح حمل می‌کردند یا خیر. جت‌ها بر فراز دریای بالتیک در حال پرواز بودند.

دریای بالتیک تقریباً به‌طور کامل توسط کشورهای عضو ناتو احاطه شده است که «دریاچه ناتو» نامیده می‌شود، به استثنای ناحیه روسی کالینینگراد و خلیج فنلاند که از شرق با شهر سن‌پترزبورگ روسیه همسایه است.

هواپیماهای نظامی روسیه اغلب بین کالینینگراد و سرزمین اصلی روسیه ترانزیت کرده و در نزدیکی حریم هوایی کشورهای همسایه عضو ناتو پرواز کرده‌اند و رهگیری هوایی هواپیماهای روسی در منطقه توسط جت‌های جنگنده ناتو را رایج کرده‌اند.

به گفته ناتو، هنگامی که رادارها هواپیماهای مشکوک را در حریم هوایی اروپا شناسایی می‌کنند، جت‌های جنگنده را به‌عنوان «رهگیر هشدار واکنش سریع» با هدف رهگیری و شناسایی بصری هواپیما به فضا پرتاب نموده و در صورت لزوم هدف را برای فرود یا خروج از حریم هوایی ناتو اسکورت می‌کند.

ماه گذشته فنلاند و سوئد، جدیدترین اعضای ناتو، دو هواپیمای روسیه را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کردند.

ناتو گفت که سوخو 30 از قبل برنامه پروازی را ارائه نکرده و هیچ تماس رادیویی با کنترل ترافیک هوایی نداشته است. آن‌ها همچنین با استفاده نکردن از سیگنال‌های فرستنده، قوانین بین‌المللی هوانوردی را نقض می‌کردند.

به گزارش رویترز، به گفته ناتو، تقلا برای رهگیری هواپیماهای روسی که به حریم هوایی متحدان بر فراز منطقه دریای بالتیک نزدیک می‌شوند، در سه ماهه اول سال 2024 بین 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.

این منبع ناتو افزود که اکثر رهگیری‌ها در حال حاضر شامل هواپیماهای تجسسی یا گاهی هواپیماهای ترابری برخلاف جت‌های جنگنده است.

مشخص نیست چرا روسیه رفتار خود را تغییر داده است، اما این امر در حالی رخ می‌دهد که جنگ این کشور با اوکراین ادامه دارد و درگیری‌ها تشدید شده است.

این هفته، لهستان و سایر کشورهای ناتو عملیات پدافند هوایی را برای تقویت حریم هوایی لهستان که هم‌مرز با اوکراین و هم کالینینگراد است، افزایش دادند.

سامانه‌های پدافند هوایی ورشو از زمان تشدید تهاجم به اوکراین مجبور به مقابله با درگیری در دو مرز بوده‌اند.

در ماه می امسال، گزارش شد که مقامات دفاعی لهستان پس از ادامه شلیک مسکو به سمت غرب اوکراین که اغلب وارد حریم هوایی لهستان می‌شود، در حال بررسی شلیک موشک‌های روسی هستند.

پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال 2022، ائتلاف نظامی غربی حضور خود را در امتداد جناح شرقی خود افزایش داد و جت‌های جنگنده بیشتری فرستاد و پدافند هوایی زمینی مستقر کرد.

در آغاز سال، ناتو بزرگ‌ترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد آغاز کرد که شامل حدود 90 هزار سرباز بود.

سال گذشته، ناتو اعلام کرد که جنگنده‌های متفقین بیش از 300 بار برای رهگیری هواپیماهای نظامی روسیه به پرواز درآمدند که بیشتر این حوادث بر فراز بالتیک رخ داده است.