loader image

جستجو

NATO's new measures in Ukraine

فارن پالیسی:
تمهیدات جدید ناتو در اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در گزارش  تازه خود با اشاره از  تعهیدات جدید ناتو در اوکراین،‌ تاکید کرد: تأخیر در روند عضویت اوکراین در ناتو ممکن است به پوتین امتیازاتی دهد و رویارویی ناتو و روسیه را تسریع بخشد و خطر درگیری هسته‌ای را افزایش دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه فارن پالیسی در گزارش تازه خود به‌قلم «رابی گرامر» نوشت: ناتو در حال بررسی استقرار یک نماینده دائمی جدید اوکراین مستقر در کی‌یف برای افزایش تعهدات بلندمدت خود در قبال اوکراین در بحبوحه جنگ این کشور علیه روسیه است.

این طرح که در اجلاس آتی ناتو در واشنگتن در ماه جولای رونمایی خواهد شد، یک پست جدید «نماینده غیرنظامی ارشد» ناتو مستقر در اوکراین ایجاد خواهد کرد که از یک پست مشابه در افغانستان ایجاد شده است.

فرستاده جدید حمایت ائتلاف از اوکراین، از جمله جریان کمک‌های نظامی از کشورهای مختلف غربی به کی‌یف را هماهنگ خواهد کرد.

این فرستاده بلندپایه همچنین پیامی سیاسی به اوکراین و روسیه در مورد تعهد ائتلاف به نبرد با کی‌یف خواهد فرستاد، زیرا دولت اوکراین به‌دنبال عضویت دائمی در ناتو برای افزایش حفاظت خود در برابر تهاجم نظامی روسیه است.

این اقدام پیشنهادی در شرایطی صورت می‌گیرد که در میان کشورهای عضو ناتو بحث‌های گسترده‌تر در مورد استقرار نیروهای خود در خاک اوکراین وجود دارد که می‌تواند آموزش و تجهیز نیروهای اوکراینی را تسریع کند، اما خطر گسترش جنگ در اوکراین به یک منطقه غربی گسترده‌تر را نیز افزایش می‌دهد.

برخی از مقامات غربی از ایجاد یک پست فرستاده جدید ‌به‌عنوان بخشی از بسته بزرگ‌تر حمایت ناتو از اوکراین که در نشست آتی در واشنگتن ارائه می‌شود، استقبال می‌کنند.

آمریکا در حال بررسی نهادینه کردن حمایت دوجانبه از اوکراین در ائتلاف ناتو برای اطمینان از انسجام بیشتر و تقسیم بار کافی است.

با این حال، برخی از مقامات ناتو، نقش فرستاده را ‌به‌عنوان بخشی از بسته‌ای ضعیف می‌دانند که از هدف اصلی کی‌یف برای پیوستن رسمی به این ائتلاف فاصله دارد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که در مورد طیف وسیعی از کالاهای تحویلی اوکراین هنوز در حال مذاکره است، اما پیش‌بینی هر یک از گزینه‌های احتمالی در حالی که بحث‌ها ادامه دارد، زود است.

قوی‌ترین حامیان اوکراین در اروپا، به‌ویژه کشورهای اروپای شرقی، از این کشور برای دریافت دعوت‌نامه رسمی برای پیوستن به ناتو ‌به‌عنوان یک عضو کامل در اجلاس آتی اصرار داشتند، اما آمریکا و آلمان این تلاش را مسدود کردند.

این سؤال که چه زمانی باید اوکراین را برای پیوستن به ناتو دعوت کرد و پذیرفتن آن همچنان یک موضوع داغ در میان مقامات این اتحاد است.

تأخیر در روند عضویت اوکراین در ناتو ممکن است به پوتین امتیازاتی دهد و رویارویی ناتو و روسیه را تسریع بخشد و خطر درگیری هسته‌ای را افزایش دهد.

مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که دعوت در تابستان امسال بعید است، اما بر بسته حمایتی برای کمک به ساختن پل به عضویت متمرکز شده‌اند، به‌رغم نگرانی‌ها مبنی بر اینکه ورود زودهنگام می‌تواند وضعیت را تشدید کند.

مقامات گفتند که نشست آتی ناتو برای این ائتلاف 32 عضوی محوری تلقی می‌شود.

این مسئله 75 سالگی ناتو را جشن خواهد گرفت و ‌به‌عنوان یک ایست بازرسی برجسته برای فشار رهبران اتحاد برای افزایش هزینه‌های دفاعی و نهایی کردن طرح‌های نظامی دقیق برای نحوه دفاع از خاک ناتو در صورت حمله به آن عمل می‌کند.

بسیاری از مقامات غربی بر این باورند که اگر اوکراین در جنگ شکست بخورد، روسیه هدف بعدی خود را برای حمله به قلمرو ناتو، احتمالاً در لهستان یا کشورهای بالتیک در جناح شرقی آسیب‌پذیر ناتو، معطوف خواهد کرد.

به گفته مقامات، اوکراین یکی از موضوعات اصلی در دستور کار خواهد بود و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین قصد دارد در این نشست شرکت کند.

در نشست سران ناتو در ویلنیوس، لیتوانی، سال گذشته، زلنسکی در آخرین لحظه برای دعوت رسمی عضویت در ناتو تلاش کرد که رد شد و او اعلام کرد که «هیچ آمادگی» برای جدول زمانی برای پیوستن کشورش به این ائتلاف وجود ندارد.

نشست سران ناتو در ماه جولای همچنین در حالی برگزار می‌شود که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آینده نزدیک است و احتمال بازپس‌گیری کاخ سفید، رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ، متحدان اروپایی را که تردید دارند به تعهد و حمایت آمریکا از اوکراین و ناتو در این کشور ادامه دهد، نگران کرده است.

چهره جنگ برخی از مقامات مجموعه‌ای از پیشنهادات جدید برای اوکراین، از جمله نقش فرستاده جدید و برنامه بلندمدت تأمین مالی ناتو برای این کشور را ‌به‌عنوان راهی برای حمایت غرب از اوکراین و قفل‌کردن تعهدات پیش از آمریکا توصیف کرده‌اند.

در ماه فوریه، ترامپ در یک گردهمایی در کارولینای جنوبی گفت که روس‌ها را تشویق می‌کند تا با متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع هزینه نمی‌کنند، «هر کاری که می‌خواهند انجام دهند».

ناتو معیاری را برای همه اعضای خود تعیین کرد که حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع کنند.

در سال 2014، تنها چهار کشور به این معیار دست یافتند. مقامات آمریکا و ناتو گفتند تا پایان سال 2024، حداقل 20 و حداکثر 23 عضو از 32 عضو ناتو می‌توانند به مرز 2 درصد برسند.