loader image

جستجو

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

موسسه واشنگتن:
تنش‌های جدید اسرائیل و کرانه باختری باید مدیریت شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن» در یادداشت تازه خود با اشاره به همزمانی تقویم مذهبی مسلمانان،‌ مسیحیان و یهودیان در ماه آوریل،‌ تاکید کرد: تنش‌ها جدید بین اسرائیل و کرانه باختری باید مدیریت شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در یادداشت تازه خود به‌قلم «غیث العمری» و «دیوید پولاک» نوشت: حملات تروریستی مجدد علیه اسرائیلی‌ها طی چند روز گذشته، جدی بودن وضعیت امنیتی را در آستانه ماه رمضان، عید «پسح» و عید پاک برجسته کرده است.

اگرچه هیچ یک از این حملات توسط ساکنان بیت‌المقدس انجام نشد، اما تنش‌ها در آن شهر همیشه پتانسیل خاصی برای تشدید داشته است.
در سپتامبر 2000، بازدید تحریک‌آمیز «آریل شارون» از کوه معبد/الحرام الشریف به‌عنوان رئیس اپوزیسیون سیاسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عامل تسریع روند انتفاضه دوم را فراهم کرد.
در ماه می گذشته، طوفان کاملی از عوامل قابل اشتعال از جمله برنامه‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای بیرون راندن خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح، محدودیت¬های دسترسی به شهر قدیمی، راهپیمایی‌های برنامه‌ریزی‌شده در روز قدس، و آشوب از منابع مختلف، به تشدید تنش در منطقه کمک کرد‌ که به نوبه خود به حماس بهانه‌ای برای آغاز یک رویارویی نظامی همه¬جانبه با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را داد.
اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از زمانی که بیت‌المقدس شرقی را در جنگ سال 1967 از اردن خارج و در سال 1980 این شهر را رسماً به خاک خود ضمیمه کرد، کنترل آن را در دست دارد.
350 هزار فلسطینی ساکن بیت‌‌المقدس شرقی، علی‌رغم سفر، اشتغال و مزایای رفاه اجتماعی که همچنان برخلاف برادران خود در کرانه باختری و غزه دریافت می‌کنند، در سال‌های اخیر به‌شدت با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بیگانه شده‌اند.
چندی پیش، در سال 2014، نظرسنجی‌ها نشان داد که اگر مجبور به انتخاب بین این دو باشند، بیش از نیمی از آن¬ها شهروندی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را بر فلسطین ترجیح می-دهند.
فراتر از بیت‌المقدس، نگرش‌های مردمی فلسطین نیز به طور گسترده‌ای نسبت به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حاکمان در رام‌الله خشمگینانه است، هرچند که به وضوح تمایلی به اعتراض توده‌ای ندارد.
اردن و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سطح عملیاتی در مورد رویه‌ها در الحرام الشریف/کوه معبد به تعامل پرداخته‌اند.
آمریکا نیز در تلاش است تا آرامش خود را حفظ کند. «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه- در جریان دیدارهای خود از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کرانه باختری در 27 مارس، بر ضرورت داشتن ماه رمضان، عید پاک، و عید «پسح» مسالمت¬آمیز تأکید کرد.
واشنگتن باید نه تنها در مورد اقدامات در اورشلیم، بلکه به‌عنوان مجرای تشکیلات خودگردان فلسطینی، با اردن نیز از نزدیک در تماس باشد. هماهنگی نزدیک با مصر نیز مهم است، زیرا قاهره دارای اهرم فشار قابل‌توجهی بر حماس است.