loader image

جستجو

Biden tensions against Putin lead to nuclear war

وبگاه ورلد سوسیالیست:
تنش بایدن علیه پوتین منجر به جنگ هسته‌ای می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه  «ورلد سوسیالیست» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه تنش بایدن علیه پوتین منجر به جنگ هسته‌ای می‌شود، نوشت: یک درگیری نظامی مستقیم، منجر به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و به احتمال زیاد، نابودی سیاره زمین می‌شود

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه ورلد سوسیالیست در یادداشت تازه خود به‌قلم «آندره دیمون» نوشت: دولت بایدن بدون توجه به نظر مردم آمریکا، این کشور را به سمت رویارویی هسته‌ای با روسیه می‌برد.

این هفته، «کریس کونز» -سناتور دموکرات- خواستار «گفت‌وگو» درباره اعزام نیروهای آمریکایی برای جنگ با روسیه در اوکراین شد.

وی گفت: «ما در لحظه‌ای بسیار خطرناک قرار داریم. ما در کنگره و دولت در مورد اینکه چه زمانی می‌خواهیم قدم بعدی را برداریم و برای دفاع از اوکراین نه تنها اسلحه، بلکه نیروی کمکی بفرستیم، به یک موضع مشترک رسیده‌ایم.»

«کونز» که پولیتیکو او را «نزدیک‌ترین متحد بایدن در سنا» و «وزیر خارجه در سایه» می‌خواند، خواستار جنگ مستقیم با روسیه شد.

نزدیکترین فرد بایدن در سنا به وضوح این بیانیه را به دستور کاخ سفید اطلاع‌رسانی کرد و هدف آن، یک مانور سیاسی شناخته‌شده و ایجاد تغییر سیاست مورد نظر دولت از طریق شخص ثالث بود.

«جن ساکی» -سخنگوی کاخ سفید- در پاسخ به بیانیه کونز گفت: «رئیس‌جمهور هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به منظور جنگ با روسیه ندارد.»
وقتی یک سخنگوی مطبوعاتی ادعا می‌کند که دولت «برنامه‌ای برای انجام کاری ندارد»، به این معناست که برنامه‌ها روی میز رئیس‌جمهور آماده امضا هستند.

اظهارات کونز بسیار قابل تامل است، زیرا ماه گذشته بایدن اذعان کرد که استقرار نیروهای آمریکایی در اوکراین به منزله «جنگ جهانی سوم» خواهد بود.

جنگ سرد بین آمریکا و شوروی به مدت چهار و نیم دهه به طول انجامید. در آن زمان، حتی یک درگیری نظامی قابل‌توجه بین نیروهای شوروی و آمریکایی به وقوع نپیوست. علت این بود که آن‌ها می‌دانستند یک درگیری نظامی مستقیم، منجر به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و به احتمال زیاد، نابودی سیاره زمین می‌شود.اما مقامات نظامی اکنون اصرار دارند که آمریکا نباید عقب‌نشینی کند.

«ژنرال فردریک بی هاجز» -فرمانده ارشد سابق ارتش آمریکا در اروپا- در صحبت با نیویورک تایمز، گفت:«هفت هفته پیش، آن‌ها در حال بحث بودند که آیا موشک‌های استینگر را بدهند یا خیر. حالا چقدر احمقانه به نظر می‌رسد؟»

این اظهارات اوایل این ماه توسط فیلیپ بریدلاو، فرمانده ارشد سابق متحدان ناتو در اروپا نیز تکرار شد.

استفاده از فرمول دقیقاً یکسان توسط دو ژنرال سطح بالا نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در سیاست نظامی آمریکاست.

بایدن در ماه فوریه گفت:«فکر نمی‌کنم پوتین به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فکر کند.» چه چیزی بایدن را اینقدر مطمئن می‌کند؟ آمریکا از ابتدای دولت بایدن بیش از 3.2 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین کرده است که از جمله آن، 2.6 میلیارد دلار از زمان آغاز جنگ است.

همه این‌ها تنها چیزی است که کاخ سفید علناً  گزارش می‌دهد. گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شده است که نشان می‌دهد نیروهای آمریکایی از قبل به طور مخفیانه در اوکراین مستقر هستند و به گفته ژرژ مالبرونوت، خبرنگار بین‌المللی ارشد فیگارو، این آمریکایی‌ها مسئولند.

هفته گذشته، روسیه نامه‌ای رسمی به آمریکا و سایر دولت‌های ناتو برای تسلیح اوکراین ارسال کرد و در آن، درباره عواقب ارسال مقادیر زیادی از «حساس‌ترین» سیستم‌های تسلیحاتی به این کشور هشدار داد.

روز چهارشنبه، روسیه یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد که گفته می‌شود می‌تواند کلاهک‌های مافوق صوت را حمل کند و با پرواز بر فراز قطب جنوب، سیستم دفاع موشکی آمریکا را دور بزند.

پوتین در اعلام این آزمایش گفت که این سلاح کسانی را که سعی می‌کنند ما را در تب و تاب لفاظی‌های تهاجمی جنون‌آمیز تهدید کنند، به فکر فرو می‌برد.

جنگ در اوکراین معضلی  نیست که به زودی حل شود. این آغاز فوران خشونت‌آمیز یک بحران جهانی است که تنها به یکی از دو روش قابل حل است.

راه‌حل سرمایه‌داری منجر به جنگ هسته‌ای می‌شود، اگرچه کلمه «راه‌حل» را به سختی می‌توان به‌طور عقلانی در مورد آن‌چه که معادل نابودی سیاره‌ زمین است، به کار برد. بنابراین، از نقطه نظر تأمین آینده بشر، تنها پاسخ قابل اجرا، انقلاب سوسیالیستی جهانی است.