loader image

جستجو

Tensions between Israel and Palestine are a problem in West Asia

المانیتور:
تنش بین اسرائیل و فلسطین معضل غرب آسیاست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در مطلب تازه خود به بررسی این موضوع که تنش بین اسرائیل و فلسطین معضل غرب آسیاست،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانیتور در مطلب تازه خود نوشت:  درست حدود 6 هفته پیش، در 27 مارس، زمانی که «یایر لاپید» -وزیر امور خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- میزبان همتایان خود در توافقنامه آبراهام از آمریکا،‌ مراکش، بحرین و امارات بود، به نظر می‌رسید که مسئله فلسطین به نقطه پایانی رسیده است.

به نظر می‌رسد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نمی‌تواند در نبرد افکار عمومی که در سراسر غرب آسیا و فراتر از آن بر سر تیراندازی 11 ماه می(که به قتل «شیرین ابواکله»، روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی منجر شد) در شهر جنین در کرانه باختری انجام داد، پیروز شود.

افکار عمومی، روز جمعه، 13 می، زمانی که نیروهای امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به معترضان با استفاده از شوکر و گاز اشک‌آور در قبرستان کاتولیک ملکیت در شهر قدیمی اورشلیم حمله کردند، از قبل هم بدتر شد.

کشتن ابواکله، تشدید خشونت‌ها در اطراف مسجد الاقصی در قدس در ماه گذشته و همچنین حملات تروریستی که در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) رخ داد، باعث تشدید تنش‌ها میان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و نوار غزه شد.

در پنجم ماه می، در پی سخنرانی «یحیی سنوار»، رهبر حماس که در آن اعلام کرد «هرکس تفنگ در اختیار دارد، آن را آماده کند و اگر ندارد، چاقو یا تبر آماده کند»، در حمله تروریستی به شهر الاد اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، سه نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، پیش از این مسئولیت تیراندازی مرگبار در 29 آوریل که به کشته شدن یک نگهبان امنیتی اسرائیلی در شهرک آریل در منطقه سلفیت در شمال کرانه باختری شد را بر عهده گرفته‌ بودند.

حملات تروریستی افزایش‌یافته در حالی رخ داده که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حال گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری است. فلسطین، به علت لغو انتخابات در سال گذشته و اقتصاد نامطلوب و رو به پسرفت، درحال از دست دادن حمایت مردمی است.

به نظر میرسد در پنجم ماه می، یک هیئت بلندپایه حماس برای دیدارهایی در مسکو بودند.

به نظر می‌رسد هدف این هیئت، تقویت روابط فلسطین با روسیه و درخواست حمایت برای مقابله با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باشد.

هرچند که بعید به نظر می رسد ارتباط جدی بین دو طرف شکل گیرد. اقتصاد فلسطین نیازمند «اصلاحات تحول‌آفرین» است.